De digitale transformatie in 8 stappen

5 minuten leestijd
De digitale transformatie in 10 stappen

Zonder technologie zijn we nergens meer en innovaties volgen elkaar in een snel tempo op. Digitale innovaties zijn dan ook het perfecte middel om je organisatiedoelen te bereiken. Door een slimme inzet van technologie realiseer je maximale resultaten: de digitale transformatie in topvorm!


De digitale transformatie biedt nieuwe mogelijkheden. Steeds meer traditionele werkwijzen maken ruimte voor efficiëntere moderne technologie. Door digitale bedrijfsvoering in je organisatie te verankeren blijf je professionaliseren en groeien. Maar hoe kun je een digitale transformatie binnen jouw organisatie in goede banen leiden? Wij hebben de belangrijkste stappen voor je uitgezocht.

Stap 1: durf ambities te hebben

Het is belangrijk om ambitieus te zijn, zelfs als dit betekent dat je flink de bezem door de bestaande bedrijfsvoering moet halen. Natuurlijk begrijpen we dat je niet zomaar je hele organisatie om kan gooien. Maar wij zien de digitale transformatie als een proces dat stap voor stap wordt uitgerold. Zo geef je eindgebruikers de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie en boek je toch vooruitgang. Bedenk vooral wat je nodig hebt om over vijf of tien jaar succesvol te zijn. Je zult merken dat technologie en digitalisering onmisbaar zijn.

Stap 2: creëer een nieuwe organisatiestructuur

Als gevolg van het tempo waarin veranderingen plaatsvinden verandert de traditionele rol van de manager. Er komt steeds meer behoefte aan leiders die mensen en technologie met elkaar verbinden. Zo wordt de digitale transformatie ook een strategisch speerpunt. Een belangrijke uitwerking hiervan is bijvoorbeeld de toewijzing van een Chief Digital Officer (CDO) met kennis en ervaring van digitalisering en technologieën. Een CDO weet ook hoe deze het beste worden ingezet en uitgerold in de organisatie. Daarnaast is het belangrijk dat je op kritieke posities mensen neerzet die open staan voor digitalisering en nieuwe technologieën. Zij worden je kartrekkers. Merk je dat je toch de nodige kennis en ervaring mist in je organisatie? Schakel dan een ICT-dienstverlener in die je van een passend advies voorziet!

Stap 3: informeer je werknemers

Met de digitale transformatie verandert ook de manier van werken en communiceren. Processen automatiseren en digitaliseren, er komen nieuwe vormen van samenwerken en het werk kan altijd en overal worden uitgevoerd. Een succesvolle digitale transformatie vraagt dus om een goede begeleiding van jouw medewerkers. Daarom is het belangrijk dat je organisatie niet alleen zorgt voor een optimale digitale transformatie op organisatieniveau, maar zeker ook voor je werknemers. Neem de eindgebruiker op tijd mee in de verandering en zorg dat ze worden voorzien van de nodige informatie om met de nieuwe technologieën aan de slag te gaan. Zo benut jouw organisatie alle kansen die de digitale transformatie met zich meebrengt!

Stap 4: data, data, data!

Veel organisaties maken nog niet (optimaal) gebruik van data als aanjager van ontwikkeling. Het grootste struikelblok is om uit de vele cijfertjes en dashboards een waardevolle conclusie te trekken. Ook hier is het belangrijk om te investeren in de juiste mensen. Een dataspecialist weet feilloos de mogelijkheden en verbeterpunten voor jouw organisatie te vinden aan de hand van een uitgebreide dataset. Zo wordt data een belangrijke drijver van vooruitgang. Wanneer je data goed inzet ondersteunt het je bedrijfsactiviteiten en maakt je organisatie beter geïnformeerde data-driven beslissingen.

Stap 5: optimaliseer bestaande processen

De digitale transformatie is meer dan alleen de aankoop van nieuwe devices, applicaties en technologieën. Je kunt je bestaande bedrijfsprocessen ook eens flink onder de loep nemen. Met een proactieve monitoring hebben organisaties de mogelijkheid om de gehele ICT-omgeving veilig en realtime in de gaten te houden. Dit levert een hoop nieuwe inzichten op, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid, performance, veiligheid, continuïteit, capaciteit en functionaliteit van de bedrijfsprocessen, applicaties en onderliggende infrastructuur. Door inzicht te krijgen in de prestaties van de ICT-omgeving worden capaciteit en middelen kosteneffectief ingezet.

Stap 6: investeer in innovatie

Moderne technologie, zoals de multi-cloud, is meer dan alleen ICT-tooling. Het zijn ook business enablers die bedrijven helpen in te spelen op nieuwe markten en ontwikkelingen. Zo zijn er talloze voorbeelden van startups die in het gat springen tussen vraag en aanbod en door middel van een nieuw concept de markt veroveren. Uber heeft een nieuw licht laten schijnen op het taxiwezen en Netflix en Spotify hebben de mediawereld compleet veranderd. Ook het Nederlandse Coolblue heeft sinds de start van de webwinkel in de cloud gedraaid. Hierdoor zijn ze heel flexibel, wendbaar en schaalbaar. Investeren in innovatie betekent dus investeren in groei. Door opkomende technologieën te combineren met tools en processen die al in je organisatie zijn ingebed creëer je compleet nieuwe oplossingen.

Stap 7: zet de klant voorop

Bij klantbeleving gaat het om meer dan alleen het inzetten van een goed product of sterke dienst tegen een marktconforme prijs. Producten kun je overal aanschaffen en prijzen wijken nooit veel af. Waar onderscheiden organisaties zich dan mee? Met hun service! Het verzorgen van een goede dienstverlening kenmerkt een organisatie. Het achterblijven daarin trouwens ook. Door de digitale transformatie aan te gaan worden organisaties flexibeler en digitaler. Zo spelen ze nóg beter in op de behoeften van hun klanten, zoals meer openheid, verbondenheid en regie. Met de inzet van technologie als middel bedient jouw organisatie haar klanten nog beter.

Stap 8: waardeer wat werkt

Misschien denk je na het lezen van de vorige stappen dat digitalisering in alle vlakken van je organisatie onvermijdelijk is. Maar het is ook belangrijk om te kijken wat al wél goed werkt. Vaak is een combinatie van werkwijzen mogelijk, of hebben teams langer de tijd nodig om bepaalde tooling te implementeren in hun dagelijks werk. Wanneer je te snel wil gaan loop je het risico dat je medewerkers niet meegaan in de verandering. En vergeet niet: de digitale transformatie is geen doel op zich, maar juist een middel om je organisatiedoelen te bereiken!

Je bestaande processen optimaliseren voor de digitale transformatie

Wil jij ook meer inzicht in de prestaties en mogelijkheden van jouw ICT-omgeving? Leer meer over de kracht van onze proactieve monitoringtool APM!