Universeel Service Management

Logo Universeel Service Management

In 2015 werd het Universeel Service Management (USM) ontwikkeld als de volgende logische stap in de evolutie van service managementmethodes. De USM-methode is een service managementaanpak voor dienstverlenende organisaties. Acknowledge is een geaccrediteerde USM-invoeringspartner. Dit houdt in dat we via een gecertificeerde coach op een deskundige manier de toepassing van de USM-methode kunnen begeleiden.

Wat is USM?

Universeel Service Management is een methodische werkwijze waarmee een dienstverlening wordt gemanaged met behulp van een service managementarchitectuur. Zo’n service managementarchitectuur is een set van regels en richtlijnen voor het organiseren en besturen van een serviceorganisatie, zoals de zorg, de overheid, het onderwijs en financiële instellingen. Zo kun je als organisatie in de toekomst consistente beslissingen nemen. De service managementarchitectuur legt het fundament voor het bouwwerk van een succesvolle serviceorganisatie. Plaatselijke keuzes bepalen vervolgens hoe de niveaus bovenop dat fundament worden ingericht.

Wat levert USM op?

Met USM kun je standaarden (bijv. ISO27001, NEN7510, of ISAE3402) goedkoop en efficiënt realiseren. De USM-methode biedt een eenvoudig leerbare werkwijze, gebaseerd op bedrijfskundige principes. Met USM krijgt de organisatie snel en goedkoop de controle over haar werkwijze. Hierdoor ontstaan orde, rust en ruimte voor de benutting van de creatieve potentie van medewerkers. Een USM-invoering werkt vanuit de overtuiging dat een organisatie uitsluitend beter leert functioneren als die organisatie dat met interne medewerkers leert doen. Als daarbij behoefte is aan externe ondersteuning, dan is dat uitsluitend gericht op het coachen van de interne medewerkers. Het zelfredzame vermogen van de organisatie neemt toe en de investering is helemaal in de eigen medewerkers.

Waar komt USM vandaan?

Stichting Survuz beheert de USM-methode met bijbehorende instrumenten en voorzieningen. Het is bewust ondergebracht bij een stichting, zodat de methode en het gedachtengoed eromheen op zichzelf vrij blijven van commerciële drijfveren. De tijd en kosten die men investeert zitten met name in de invoering en het gebruik van het service managementtools.

Ontdek de mogelijkheden!

Wil jij consistente beslissingen nemen en de controle krijgen over de werkwijze van jouw organisatie? Wij helpen je graag. Laat ons weten met welke service managementuitdaging we jou kunnen helpen. Onze USM-specialist staat voor je klaar!