Medewerkers bepalen het succes van de overheid

4 minuten leestijd
Medewerkers bepalen het succes van de overheid

Overheden die 'het nieuwe werken' omarmen geven hun werknemers de mogelijkheid om plaats- en tijdonafhankelijk te werken. En juist die werknemers maken het verschil! Tevreden burgers beginnen namelijk bij betrokken medewerkers. Je kunt als lokale overheid pas een échte impact hebben op de tevredenheid van de burger als je medewerkers optimaal functioneren. Hierbij moeten de wensen en behoeften van de burger altijd het uitgangspunt zijn.


Voor iedere organisatie geldt hetzelfde, ongeacht de branche: jouw medewerkers bepalen het succes. Zij voeren met hun energie, kennis en vaardigheden de veranderingen door. Helaas zien we nog vaak dat het voor lokale overheden lastig is om goed gekwalificeerd en jong personeel aan te trekken en aan zich te binden. De eerste stap is om je als een aantrekkelijke werkgever te positioneren. Een heldere HR-strategie en goede ICT-voorzieningen en -werkwijzen zouden de basis moeten vormen van de lokale overheid als werkgever.

Nieuwe uitdagingen

De verschuiving van uitvoerende organisatie naar regieorganisatie vraagt om andere kwaliteiten en competenties van de medewerkers van lokale overheden. Een belangrijke oorzaak hiervan is de verwachtingen die lokale overheden worden opgelegd. De relatie tussen de overheid en de burger is namelijk veranderd. De burger van nu is digitaal vaardiger en mondiger, waardoor de drempel om contact op te nemen met de lokale overheid een stuk lager ligt dan voorheen. Er wordt dus van overheden verwacht dat ze flexibel en altijd beschikbaar zijn. Dat vraagt ook om een ICT-omgeving waar altijd en overal mee gewerkt kan worden. Dankzij de inzet van technologische oplossingen kunnen medewerkers een stuk flexibeler en efficiënter werken. En juist die medewerkers zorgen ervoor dat de dienstverlening van jouw organisatie optimaal wordt uitgedragen.

Vijf tips van onze branche-expert

Benieuwd hoe je de ICT-voorzieningen in jouw organisatie zo goed mogelijk aan laat sluiten op de wensen en behoeften van de eindgebruiker? Dankzij deze tips van branche-expert Maarten Beerens zet je jouw organisatie als aantrekkelijke werkgever in de markt!

Created with Sketch.
Maarten Beerens
Maarten Beerens Branche-expert overheid
  1. Faciliteer functionaliteit in plaats van hardware en applicaties. Hierdoor stel je medewerkers in staat om daadwerkelijk plaats- en tijdonafhankelijk te werken.
  2. Neem de eindgebruikers als uitgangspunt bij ICT-veranderingen en betrek ze in een vroeg stadium bij het project.
  3. Voer eens per (twee) jaar een representatief medewerkertevredenheidsonderzoek uit om de perceptie van de medewerkers over de prestatie van de ICT-afdeling te meten.
  4. Zorg dat je als ICT-afdeling zichtbaar, betrokken en benaderbaar bent. Je weet precies waar de organisatie behoefte aan heeft, maar ook waar de knelpunten van de ICT zitten in de dagelijkse werkzaamheden van werknemers.
  5. Besteed tijd en aandacht aan de on- en offboarding van medewerkers. De juiste ICT laat nieuwe medewerkers op een positieve manier kennismaken met de organisatie en zorgt zo voor een prettige onboarding van nieuwe medewerkers.

Voldoen aan verwachtingen

De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op het takenpakket van overheden, maar ook op de toenemende verwachtingen van werknemers over de werkomgeving. Het loont organisaties om hierop in te spelen, want tevreden en betrokken werknemers maken het verschil. Het opbouwen van een aantrekkelijk werkgeverschap gaat verder dan het creëren van een mooie werkplek voor de werknemer of het aanbieden van de nieuwste apparatuur. Het is ook belangrijk om je organisatie in te richten naar de wensen en behoeften van alle werknemersgroepen binnen jouw organisatie, met name de nieuwe generatie werknemers. Zij hechten veel meer waarde aan secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals flexibele werktijden, plaats- en tijdonafhankelijk werken, het kunnen leveren van een toegevoegde waarde aan hun omgeving en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. De ICT-omgeving moet in deze wensen en behoeften kunnen voorzien.

Het succes van ICT Happiness

Bij het uitrollen van ICT-implementaties merken we vaak dat de belangrijkste succesfactor van deze verandering, de eindgebruikers, wordt vergeten. Zij zijn meestal niet degenen die kiezen voor een verandering, maar wel degenen die ermee moeten werken. Hoe zorg je er nou voor dat jouw medewerkers de nieuwe ICT écht omarmen? Betrek ze op tijd bij een ICT-project, laat ze meedenken en inventariseer de wensen en behoeften. Communiceer daarnaast duidelijk de voordelen en zorg voor de juiste leermiddelen en instructies waarmee de medewerkers kennis kunnen maken met de nieuwe oplossing. Wanneer werknemers tevreden zijn en betrokken worden bij de verandering, ontstaat er meer draagvlak en worden veranderingen sneller geaccepteerd. Wij noemen dit dan ook niet voor niets ICT Happiness.

 

Betrek jouw werknemers bij de technologische verandering en neem ze stap voor stap mee. Zij zijn de ambassadeurs van jouw organisatie!

Nikki DamenConsultant ICT Happiness bij Acknowledge

De werknemer centraal

De juiste inzet van technologie zorgt voor een goede samenwerking tussen medewerkers, inwoners en ondernemers. Zo zijn overheidsorganisaties in staat burgers optimaal te bedienen én hebben medewerkers meer plezier in hun werk. Benieuwd hoe je als lokale overheid het verschil kan maken met de inzet van ICT-oplossingen? Download dan nu de overheidwhitepaper!