Tevreden werknemers zorgen voor succesvolle ICT-projecten

2 minuten leestijd
Tevreden werknemers zorgen voor succesvolle ICT-projecten

De digitalisering van bedrijfsprocessen, werkplekken of bedrijfsvoering gaat allang niet meer alleen om het implementeren van nieuwe technologie. Het meenemen van jouw eindgebruiker in de nieuwe en aangepaste manier van werken is eigenlijk onmisbaar. De benadering tussen de technologische, functionele én menselijke kant is hierbij essentieel.


Jammer genoeg wordt de menselijke kant van een verandering vaak vergeten. Je medewerkers zijn meestal niet degenen die kiezen voor een bepaalde ICT-oplossing, maar ze zijn uiteindelijk wel de mensen die ermee moeten werken. Eindgebruikers kunnen pas aan de slag gaan met een nieuwe manier van werken als ze zich wegwijs hebben kunnen maken met de voor hen nog onbekende technologie. Daarom is gebruikersadoptie een cruciaal onderdeel in elk ICT-project.

De nieuwe rol van ICT

Daar waar technologie eerst vooral werd ingezet ter ondersteuning van bedrijfsprocessen, krijgt het nu steeds meer een strategische rol binnen organisaties. Door goed na te denken op welke manier je ICT inzet in je organisatie draagt het bij aan je bedrijfsdoelstellingen en kun je de waardepropositie naar jouw klanten versterken. Maar als gevolg van het alsmaar stijgende aanbod aan digitale toepassingen volgen de veranderingen elkaar in hoog tempo op. De ene implementatie is nog niet afgerond en de volgende toepassing staat alweer voor de deur. Het resultaat? De medewerkers in jouw organisatie moeten de technologieën nóg sneller omarmen en opnemen in hun dagelijkse werkritme. Vaak blijven zij met vragen zitten. Waarom moeten we veranderen? Welke vernieuwingen kan ik verwachten? En wat zijn de gevolgen voor mijn dagelijkse werk?

Een actief adoptieplan

We vragen dus steeds meer van de ICT-kennis en digivaardigheid van onze werknemers, met frustraties en verminderde prestaties tot gevolg. Wanneer je medewerkers niet weten hoe ze de nieuwe toepassingen moeten inzetten kost ze dit immers meer moeite. Maar hoe kun je dit voorkomen? Betrek je medewerkers al in een vroeg stadium bij de verandering, communiceer op de juiste manier met hen en bied ze de meest geschikte middelen aan. Zo leren zij een stuk gemakkelijker met de nieuwe oplossing te werken. Het begeleiden en stimuleren van adoptie door medewerkers hoort dus eigenlijk standaard bij de introductie van nieuwe technologische middelen of oplossingen. Het vergroot de veranderbereidheid én de flexibiliteit van medewerkers. Ze weten wat ze kunnen verwachten, hoe ze de ICT moeten gebruiken en wat de voordelen zijn voor hun dagelijkse werkzaamheden. ICT-projecten zijn dus succesvoller als je de eindgebruikers actief meeneemt in de verandering.

Onze aanpak voor ICT Happiness

Hoe zorg je er nou voor dat jouw medewerkers de nieuwe ICT écht omarmen? Wij bieden organisaties ondersteuning in de adoptie, implementatie en acceptatie van ICT-projecten. Zo zijn werknemers tevreden en betrokken bij de verandering, waardoor er meer draagvlak ontstaat en veranderingen sneller worden geaccepteerd. We noemen onze aanpak dan ook niet voor niets ICT Happiness. Haal het beste uit je technologische ontwikkeling!