De belangrijkste trends voor samenwerken op afstand

3 minuten leestijd
De belangrijkste trends voor samenwerken op afstand

Met een mobiel device, zoals een laptop of tablet, zijn medewerkers bereikbaar voor telefoon- of video-oproepen, e-mails en chatberichten. Ook het presenteren van documenten, delen van applicaties of onderling samenwerken zijn zonder problemen mogelijk.


Door alle communicatiemiddelen en samenwerkingstools binnen een organisatie te integreren kunnen medewerkers altijd realtime met elkaar in contact komen (Unified Collaboration). Vaak is de keuze voor een bepaalde vorm van Unified Collaboration afhankelijk van invloeden vanuit de markt. Daarom zetten we de belangrijkste trends voor je op een rij.

Arbeidskrapte

Het gaat zo goed met onze economie dat de vraag naar personeel het aanbod overstijgt. Werkgevers hebben daardoor moeite om aan goed opgeleid personeel te komen. Met name de kandidaten met veel expertise en vakinhoudelijke kennis zijn lastig te vinden. Daarnaast zijn er binnen jouw organisatie uiteenlopende medewerkersprofielen (persona’s) te definiëren voor iedere vacature. Jonge alleenstaanden zijn bijvoorbeeld op zoek naar een totaal andere manier van werken dan oudere kandidaten met een gezin.

Door de toetreding van millennials op de arbeidsmarkt veranderen de wensen en behoeften van werknemers. Deze nieuwe medewerkers hechten veel waarde aan onlinevoorzieningen en communiceren het liefst via chat en smartphone. Ze zijn sneller bereid over te stappen op een manier van werken die dicht bij ze ligt. Millennials zullen minder snel bellen of met een collega om de tafel zitten om informatie te vergaren. Ze zoeken liever iets op internet op of stellen hun vraag in een chatgroep. Oudere medewerkers met een eigen gezin hebben vaak totaal andere behoeften. Voor hen is het veel belangrijker dat ze niet elke dag in dezelfde file hoeven aan te sluiten. Zij werken liever vaker thuis, zodat ze besparen op kinderopvangkosten en meer bij hun gezin thuis kunnen zijn.

Door medewerkersprofielen van jouw organisatie op te stellen kom je erachter wat de behoeften en wensen binnen jouw bedrijf zijn, maar ook waar arbeidskandidaten naar op zoek zijn. Hier speel je vervolgens op in met up-to-date technologie en het inzetten van de juiste methode van Unified Collaboration. Je medewerkers tevreden en gelukkig houden zorgt uiteindelijk niet alleen voor meer werkplezier, maar als gevolg ook voor een hogere productiviteit en beter bedrijfsresultaat.

Vraag naar expertise

Organisaties merken dat secundaire bedrijfsprocessen ze ervan weerhouden zich volledig te focussen op hun kerntaken. Diensten als het ICT-beheer worden daarom steeds vaker buiten de deur belegd. Doordat externe partijen zich voortaan richten op het volledige beheer van soft- en hardware hoeven organisaties zich niet continu te verdiepen in de technologie en kennis achter alle applicaties en devices. Dankzij een Unified Collaboration-oplossing kan jouw organisatie haar ICT-diensten overdragen aan de experts. Zo kun jij je weer focussen op jouw kernwerkzaamheden.

Van CAPEX naar OPEX

Bij veel bedrijven stonden financiële investeringen jarenlang op een laag pitje. Ze gingen daarom noodgedwongen op zoek naar nieuwe manieren om ICT-voorzieningen te bekostigen. Als gevolg vond een verschuiving plaats van grote investeringen in nieuwe projecten (CAPEX) naar kleine en operationele maandelijkse uitgaven (OPEX). Doordat bedrijven bij OPEX alleen betalen voor diensten die ze daadwerkelijk gebruiken (Pay-As-You-Use) blijft er geld over dat kan worden geïnvesteerd in het verbeteren van bedrijfsprocessen. Organisaties hebben dankzij OPEX bovendien veel meer grip op de maandelijkse kosten voor hun ICT. Op welke wijze jouw bedrijf investeert in ICT bepaalt ook welke methode van Unified Collaboration de voorkeur heeft.

Veiligheid staat voorop

ICT-security wordt steeds belangrijker in de wereld van informatie- en datamanagement. Sinds het inwerkingtreden van de GDPR op 25 mei 2018 worden de regels en wetten op het gebied van databescherming in alle EU-lidstaten verenigd onder één wetgeving. Organisaties zijn hierdoor verplicht nog zorgvuldiger en rechtmatiger om te gaan met persoonsgegevens van consumenten én medewerkers. Omdat bij Unified Collaboration vaak sprake is van veel data-uitwisseling zou ICT-security hoog op de lijst van aandachtspunten moeten staan.

Ontvang direct de gratis collaborationwhitepaper

Maak jouw organisatie doeltreffender, efficiënter en succesvoller door optimaal samenwerken. Lees alles over collaboration in de collaborationwhitepaper en ga ermee aan de slag.