De belangrijkste ICT-trends voor het onderwijs

3 minuten leestijd
De belangrijkste ICT-trends voor het onderwijs

Technologische innovaties hebben hun weg naar de educatiebranche inmiddels goed gevonden. Door op de digitalisering in te spelen kunnen onderwijsinstanties hun docenten en studenten van de juiste handvatten voorzien. Hierdoor stijgt de kwaliteit van het onderwijs. Maar hoe kies je de beste technologische toepassingen voor jouw organisatie?


Om een slimme keuze te maken is het belangrijk te weten welke mogelijkheden ICT biedt voor jouw onderwijsinstelling en hoe deze aansluiten op het lesplan. Veel onderwijsorganisaties vinden het nog steeds een uitdaging om digitale middelen goed te integreren. Toch is het belangrijk om studenten goed voor te bereiden op een werkveld waarin technologie als big data, Artificial Intelligence (AI) en cloud computing steeds belangrijker wordt. De digivaardigheid onder studenten én docenten moet daarom goed worden gestimuleerd. De belangrijkste trends in de branche bieden inspiratie voor nieuwe ideeën. Wij hebben ze voor je uitgezocht.

Het nieuwe klaslokaal

Het oude vertrouwde krijtbord maakt in een rap tempo plaats voor het digitale schoolbord met touchscreenfunctie. Het uitkloppen van vegers en gekleurde krijtvingers lijken verleden tijd. En ook de beamer heeft zijn beste tijd gehad in het leslokaal. Een digitaal bord brengt nou eenmaal een stuk meer voordelen met zich mee. Lessen zijn beter voor te bereiden en aan te vullen met bijvoorbeeld PowerPointpresentaties of YouTubevideo’s. Zo wordt de les een stuk interactiever! En dat is waar leerlingen in deze tijd om vragen. Ze willen net zo geprikkeld worden als door de devices die ze gebruiken in hun vrije tijd. Dit bereik je nog meer door het digitale bord te koppelen aan de laptops of tablets van je studenten. Het klassikaal behandelen van huiswerk wordt zo een stuk gemakkelijker.

Onderwijs op afstand

Ook buiten het klaslokaal is het onderwijs flink aan het veranderen. Docenten hebben tegenwoordig op verschillende momenten contact met hun studenten, niet alleen tijdens de les. De elektronische leeromgeving (ELO) is hier een goed voorbeeld van. In deze digitale leeromgeving wordt het leerproces van individuele studenten bijgehouden. De software maakt e-learning mogelijk doordat docenten hun lesstof direct aan kunnen bieden bij hun leerlingen. Dit soort systemen wordt steeds geavanceerder, want het vastleggen en meten van het leerproces vindt op steeds meer verschillende manieren plaats. Deze data kan vervolgens multidimensionaal worden geëvalueerd, waardoor docenten nog beter inzicht krijgen in de leerpatronen van hun leerlingen.

Studenten leren zelf

Niet alleen de werkwijze van de docent verandert. Ook de studenten zijn op een andere manier met hun opleiding bezig. Via hun persoonlijke leeromgeving hebben ze hun eigen voortgang zelf in de hand. Hun laptop of tablet staat vol met applicaties die het leren een stuk gemakkelijker maken, zoals adaptieve leeromgevingen, samenwerkingstools en portfolio’s. Veel van deze apps zijn aan te passen naar het leerniveau en de interesses van de leerling. Docenten kunnen direct feedback geven en zijn bovendien beter op de hoogte van de voortgang van hun studenten.

Altijd voorbereid

Een onmisbaar component voor plaats- en tijdonafhankelijk leren is de cloud. Doordat je bestanden op een beveiligde server worden bewaard heb je er altijd en overal toegang toe. Maar cloudoplossingen brengen nog meer voordelen met zich mee. Het beheer van je agenda, e-mails en lesmaterialen kun je centraal regelen. De koppeling met speciale tools geeft hier nog een extra dimensie aan. Zo kun je met Office 365 vergaderen op afstand en direct in hetzelfde document werken. In de SharePoint-omgeving van je organisatie staan alle bestanden die je nodig hebt opgeslagen. Zo kun je werken waar en wanneer je wilt. Office 365 biedt veel flexibiliteit en maakt samenwerken met collega’s een stuk gemakkelijker.

Meedenken over ICT binnen het onderwijs

We geven advies over de technologische inrichting van het leerlandschap en de inrichting en het beheer van de ICT-infrastructuur. Zo sluiten onderwijsinstellingen nog beter aan bij de student en krijgen ze meer grip op de ICT-kosten.