De automatische koppeling tussen Business Central en warehousemanagementsysteem Klairy bespaart Additive Industries tijd en voorkomt fouten in logistieke processen.
Iedereen zat op hetzelfde kennisniveau. Dat maakte het efficiënt en gaf vertrouwen.”
Sander DirkxAdditive Industries – opgericht in 2012 in Eindhoven – is een toonaangevende producent van industriële metaal-3D-printers. Met hun MetalFAB-platform bieden zij productieve, hoogwaardige en gebruiksvriendelijke large-frame 3D-printoplossingen. Het bedrijf richt zich op volledig geautomatiseerde productie voor sectoren – zoals luchtvaart, automotive en high tech – en helpt klanten innovatieve producten sneller en efficiënter te realiseren. Sander Dirkx is interim IT-manager bij Additive Industries en onder andere verantwoordelijk voor de verdere digitalisering en optimalisatie van interne processen. We spraken met Sander en Dynamics 365-consultant Jan de Mul, een van de betrokken specialisten vanuit Acknowledge. Samen blikten zij terug op het project, waarin een koppeling is gemaakt tussen Business Central en het warehousemanagementsysteem Klairy.
Foutgevoelig en dubbel werk
Voor het beheer van boekhouding, inkoop, verkoop en voorraad maakt Additive Industries gebruik van Microsoft Dynamics 365 Business Central. De organisatie werkt samen met logistiek partner Base Logistics, die de logistieke applicatie Klairy inzet. Omdat beide systemen niet automatisch met elkaar communiceerden, moesten order- en voorraadgegevens handmatig worden overgezet. Elke inkoop-, verkoop- of transferorder die in Business Central werd ingevoerd, moest een-op-een opnieuw worden ingevoerd in Klairy. Dit nam gemiddeld tien minuten per boeking in beslag en was bovendien foutgevoelig. Vooral bij grotere orders met zes of meer orderregels liep de verwerkingstijd snel op. “Tijd is één ding, maar als er ongemerkt fouten worden gemaakt, ben je nog veel verder van huis”, vertelt Sander Dirkx. Het proces was niet alleen tijdrovend, maar ook frustrerend voor medewerkers. De belangrijkste wens van Additive Industries: automatisering die dubbel werk en fouten voorkomt en logistieke processen versnelt.

Azure Logic Apps
Samen met Acknowledge koos Additive Industries voor Azure Logic Apps om de koppeling tussen Business Central en Klairy te realiseren. De keuze voor Azure Logic Apps was logisch: zowel Business Central als Azure zijn Microsoft-producten en sluiten naadloos op elkaar aan. Logic Apps biedt connectors die data uit Business Central ontsluiten en doorsturen naar externe systemen zoals Klairy. “Door Logic Apps konden we met een beetje maatwerk binnen een aantal weken al live testen. Als we dit zelf volledig hadden moeten ontwikkelen waren we maanden langer bezig geweest”, legt Jan uit. Het testen met echte scenario’s is belangrijk, omdat zo direct duidelijk wordt waar de knelpunten zitten. Dat maakte het mogelijk de oplossing in korte tijd te verfijnen en met vertrouwen in gebruik te nemen. De Logic App leest nu automatisch inkoop-, verkoop- en transferorders uit Business Central, zet deze om naar XML en levert ze direct aan bij Klairy.
Tijdsbesparing van tot wel twee uur door automatisering van repetitieve taken.
Foutloze verwerking van orders voor inkoop, verkoop en transfers.
Continue ondersteuning en ontwikkeling door Dynamics 365-specialisten.
Sneller, foutloos en efficiënter
Dankzij de automatische koppeling zijn de logistieke processen bij Additive Industries aanzienlijk verbeterd. Orders worden direct en foutloos verwerkt en voorraadstanden zijn altijd actueel. Bovendien besteden medewerkers hun tijd aan werk met toegevoegde waarde in plaats van repetitieve taken. “Nu boeken we orders in Business Central en staan ze meteen goed in Klairy. Dat scheelt enorm veel tijd en voorkomt fouten”, geeft Sander aan. De volgende stap is een volledig bidirectionele koppeling: retourmeldingen uit Klairy worden automatisch verwerkt in Business Central. Hiermee ontstaat een compleet geautomatiseerd proces – van orderinvoer tot logistieke afhandeling en boekhouding – met één betrouwbare bron van informatie. In de toekomst verwerkt de koppeling ook retourmeldingen van Klairy, zodat Business Central realtime wordt bijgewerkt.
Samenwerking met Acknowledge
De samenwerking tussen Additive Industries, Acknowledge en Base Logistics verliep soepel. Wekelijkse meetings zorgden voor snelle opvolging en korte communicatielijnen. “Iedereen zat op hetzelfde kennisniveau. Dat maakte het efficiënt en gaf vertrouwen. Acknowledge kende onze Business Central-omgeving al en kwam meteen met een duidelijke oplossing. Ook Base Logistics heeft een sterke positieve bijdrage geleverd”, zegt Sander. Met de nieuwe koppeling heeft Additive Industries een belangrijke stap gezet richting volledig geautomatiseerde processen. Het resultaat: efficiëntere logistiek, tevreden medewerkers en meer ruimte voor innovatie. Acknowledge blijft Additive Industries ondersteunen op het gebied van Business Central. Zo zorgen we ervoor dat ERP-processen zo soepel mogelijk verlopen, terwijl de organisatie de focus kan houden op de kernactiviteiten en verdere groei.