Veilig beeldbellen in de zorg

2 minuten leestijd
Veilig beeldbellen in de zorg

De gezondheidszorg zit midden in een noodsituatie, waardoor de behoefte aan beeldbellen ineens een grote vlucht neemt. Maar hoe weet je welk beeldbelproduct echt veilig is? En hoe gebruik je zo’n product op een veilige manier?


We leggen je graag uit waar je op moet letten om de privacy van jezelf én jouw patiënt te waarborgen. Zo kun jij veilig beeldbellen in de zorg!

De opkomst van beeldbellen in de zorg

Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken is een acute behoefte ontstaan om zorg via een beeldbelverbinding te leveren. Dat varieert van een-op-eengesprekken tussen patiënt en behandelaar tot groepsoverleggen tussen behandelaars en ondersteunend personeel. Beeldbelgesprekken vinden vaak gepland plaats, maar kunnen ook ad hoc worden ingeschoten. Veel organisaties zijn niet of maar beperkt voorbereid op beeldbellen in de zorg en nemen per direct maatregelen om aan deze vraag te voldoen. En hier breekt nood wet, want veel tijd om goede processen in te richten en de veiligheid van deze oplossingen te onderzoeken is er niet. Aan de andere kant is het ook belangrijk om aandacht te hebben voor de gevaren van de huidige oplossing en de weg die je moet afleggen naar de implementatie en adoptie van een meer geschikte oplossing voor beeldbellen.

Het grote belang van privacy

We zien dat zorgorganisaties vaak kiezen voor beeldbeloplossingen die ze al in huis hebben. Soms zijn dit zorgspecifieke beeldbeloplossingen, zoals Webconsult, Mobiléa of Jouw Omgeving. Er worden echter ook oplossingen voor de zakelijke markt ingezet, zoals Microsoft Teams, Skype for Business, WebEx of Zoom. We begrijpen dat zorgorganisaties bewust of onbewust gekozen hebben voor de inzet van bestaande systemen. Deze voldoen echter niet altijd aan de privacyrichtlijnen voor de zorg. Juist nu is de aandacht voor privacy tijdens beeldbellen van groot belang. Digitale gesprekken in de zorg zijn meestal privacygevoelig. Daarbij is de kans groot dat er bijzondere persoonsgegevens worden uitgewisseld, iets waar niet-zorgspecifieke beeldbelsoftware meestal geen rekening mee houdt.

Onze dienstverlening voor jouw veiligheid

Hoe is het beeldbellen binnen jouw organisatie geregeld? Maak je voor privacygevoelige gesprekken gebruik van zorgspecifieke software? Houd er in ieder geval rekening mee dat elke toepassing zijn eigen veiligheidsaspecten met zich meebrengt. Ben je daarnaast bewust van de manier waarop zo’n gesprek wordt gevoerd. Hierbij moeten altijd de AVG-richtlijnen worden gerespecteerd. Want we hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen hoe groot de potentiële impact van een datalek is. Wij adviseren zorgorganisaties om te evalueren of ze het juiste platform en de juiste werkwijze voor beeldbellen in de zorg hanteren. En we weten dat het vaak moeilijker is om een bestaande werkwijze of gewoonte af te leren dan een nieuwe werkwijze of passend systeem te introduceren. Daarom begeleiden we ook het adoptietraject in jouw organisatie.

Veilig beeldbellen in jouw organisatie

Hoe is het beeldbellen binnen jouw organisatie geregeld? Maak je voor privacygevoelige gesprekken gebruik van zorgspecifieke software? Wij adviseren zorgorganisaties om te evalueren of ze het juiste platform en de juiste werkwijze voor beeldbellen in de zorg hanteren. En we weten dat het vaak moeilijker is om een bestaande werkwijze of gewoonte af te leren dan een nieuwe werkwijze of passend systeem te introduceren. Daarom begeleiden we ook het adoptietraject in jouw organisatie.