Leg de basis voor een succesvolle website of webshop

3 minuten leestijd
Leg de basis voor een succesvolle website of webshop

Uit een recent onderzoek van Ruigrok NetPanel is gebleken dat 93 procent van de Nederlanders actief is op minimaal één onlinenetwerk. En dit aantal stijgt nog steeds jaarlijks. Het is voor organisaties dus een absolute must om online actief én vindbaar te zijn. En dit geldt allang niet alleen meer voor de retailbranche. Waar moet een succesvolle website of webshop aan voldoen?


De eerste stap is om een mooie, gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website of webshop te (laten) maken. Maar daarmee ben je er nog niet! Klanten verwachten tegenwoordig veel meer dan een functionele website of webshop. Jouw online merk moet aansluiten op de wensen, verwachtingen en behoeften van jouw doelgroep én met ontwikkelingen mee kunnen bewegen.

De juiste devices

Een grote invloed op de groeiende en veranderende verwachtingen is het aantal manieren en apparaten dat gebruikt wordt om een website te bezoeken. Naast de traditionele laptop of vaste computer moet een website tegenwoordig ook te bereiken zijn via een smartphone, tablet en zelfs een televisie. Vooral dat laatste medium wordt vaak vergeten door organisaties, terwijl maar liefst 41 procent van de Nederlanders volgens onderzoek weleens gebruikmaakt van een website via een smart-tv. Het aantal klanten dat hun laptop of vaste computer gebruikt om online producten te bestellen is tegenwoordig juist dalende. Hoewel dit nog wel het meest gebruikte device is, zien we dat de smartphone aan een grote opmars bezig is. Maar liefst 44 procent van de Nederlanders koopt via hun smartphone. Onder millennials ligt dit percentage zelfs op 69 procent!

Sterke online marketing

Marketing is onmisbaar voor een succesvolle website of webshop. De traditionele manier van marketing (inside-out) behoort steeds meer tot de verleden tijd. Inbound marketing is nu de sleutel tot succes! Hierbij staat het leveren van waardevolle content aan je (potentiële) klanten, ingezet op het juiste moment en op de juiste plaats, centraal. Het ontwikkelen van deze waardevolle content kost echter vaak veel tijd en vraagt om een goede samenwerking binnen je organisatie. Het is belangrijk dat je eerst gedetailleerde profielen van de verschillende soorten kopers (buyer persona’s) en hun klantreis (customer journey) in kaart brengt. Daarna kun je per fase van de customer journey bekijken welk type content daar het beste bij past. Iedere fase heeft namelijk andere eigenschappen. Zo speel je in de awareness-fase in op een probleem, werk je in de consideration-fase toe naar een oplossing en bied je pas in de decision-fase je product of dienst aan.

Veiligheid van persoonsgegevens

Het groeiend aantal gebruikers in de digitale wereld brengt ook een verhoging van de risico’s met zich mee. Het meest bekende risico is de veiligheid van persoonlijke gegevens. De meeste Nederlanders hebben accounts bij verschillende organisaties die aanwezig zijn op het internet, maar wat deze bedrijven met hun persoonlijke data doen weet niemand precies. Dit idee boezemt vanzelfsprekend angst in. Hoe zorg je ervoor dat een consument jou als organisatie vertrouwt met zijn of haar gegevens? Alle landen in de EU moeten voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Dankzij deze wetgeving zijn inwoners van de Europese Unie beter beschermd en hebben meer invloed op de manier waarop organisaties met persoonsgegevens omgaan. Organisatie die persoonlijke data gebruiken voor hun bedrijfsvoering moeten ervoor zorgen dat hun datasecurity aan de regels voldoet.

Een digitaal partner

De juiste digitale partner ondersteunt je in alle online gebieden. Van het ontwerpen en bouwen van jouw ideale online platform tot het in kaart brengen én bereiken van je online doelgroep met de inzet van verschillende soorten content en online marketingkanalen. Om jezelf als succesvolle organisatie te kunnen blijven profileren via jouw website of webshop is het van belang om up-to-date te blijven en de rap ontwikkelende markt te blijven volgen. Daarnaast is het belangrijk om de veiligheid van persoonlijke gegevens online te waarborgen. De basis ligt in een continu proces van bouwen, meten en verbeteren. Zo bereik je maximaal resultaat!

Ga jouw online uitdaging aan

Wil jij graag een online platform bouwen dat perfect aansluit op jouw doelgroep? Of wil je weten hoe je jouw online verkregen data zo veilig mogelijk kan verwerken? Neem dan contact op met een van de specialisten van Comaxx, ons internetbureau. Als digitaal partner ondersteunt Comaxx jouw organisatie op alle online gebieden. Door alle online expertises onder één dak te combineren bouwen we een geweldige online beleving van jouw merk. Ontdek wat zij voor jou kunnen betekenen!