IT-beheer uitbesteden om kosten te besparen

4 minuten leestijd
IT-beheer uitbesteden om kosten te besparen

Personeelstekorten, hoge investeringen in hard- en software en onvoorspelbare begrotingen maken het organisaties steeds lastiger controle te behouden over hun IT-kosten. Veel ICT-afdelingen worden opgeslokt door het dagelijks beheer van de IT-infrastructuur dat ze nauwelijks toekomen aan hun kernactiviteiten. Je IT-beheer uitbesteden geeft je meer grip op je kosten en verhoogd je efficiëntie.


Om kosten te drukken kiezen veel organisaties er nog steeds voor om te investeren in bestaande – en vaak verouderde – systemen (legacy). Op de korte termijn bespaar je op hoge migratie- en installatiekosten, maar legacy systemen kunnen de wildgroei aan software en data vaak niet meer aan. Door je ICT uit te besteden is jouw organisatie altijd voorzien van de nieuwste hard- en software. Je IT-infrastructuur is bovendien een stuk flexibeler, doordat je gemakkelijk op- en afschaalt.

IT-outsourcing op maat

Je kunt het outsourcen van ICT vergelijken met een leaseconstructie. Je betaalt naar gebruik en hebt geen onverwachte kosten, doordat onderhoud en updates zijn inbegrepen in het vaste bedrag dat je per maand betaalt. Zo weet je precies welke kosten je maandelijks kwijt bent aan je ICT. Dankzij het uitbesteden van je IT-beheer verlaag je de werkdruk van de ICT-afdeling en kan personeel zich weer focussen op hun kerntaken. Bovendien is dit dé manier voor IT-managers om kosten te besparen. Dat wil overigens niet zeggen dat de gehele ICT-omgeving moet geloven aan outsourcing. Dit is voor elke organisatie anders. Het is ook mogelijk om kleinere gedeeltes te outsourcen, zoals bijvoorbeeld de servicedesk, beheer op afstand of beheer op locatie.

Device as a Service

Een van de meest tijdrovende taken voor ICT-afdelingen is het beheren van de hardware. Dat begint met de aanschaf van de apparatuur. Maar er gaat nog meer tijd – en geld – zitten in de reparatie of vervanging van slecht functionerende hardware, het up-to-date houden van de software en het beheer. Met Device as a Service (DaaS) besteed je alle rompslomp voor de zakelijke hardware uit. Onderhoud, reparatie en vervanging van alle zakelijke devices in je organisatie wordt volledig verzorgd voor een vast maandelijks bedrag. Valt een apparaat uit? Dan wordt deze vaak binnen een dag al vervangen. Je medewerkers werken hierdoor altijd met up-to-date en veilige apparaten.

ICT-servicedesk

Grotere organisaties zijn vaak gebaad bij een ervaren ICT-servicedesk die medewerkers ondersteunt bij IT-vragen, van verloren wachtwoorden tot internetstoringen. Het gekwalificeerd personeel van een IT-helpdesk verhelpt problemen snel en professioneel, zodat iedereen binnen de organisatie zich op de eigen taken kan focussen. Maar in deze huidige markt is het lastig de juiste mensen aan je organisatie te binden. Bovendien vraagt het in stand houden van een bestaande of het opzetten van een nieuwe servicedesk om flinke investeringen. Een IT-servicedesk uitbesteden ligt dan voor de hand. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan er gekwalificeerd personeel bij jouw organisatie gedetacheerd worden. Het is ook mogelijk een IT-helpdesk op afstand te gebruiken. Het grote voordeel van het uitbesteden is dat er snel ingespeeld kan worden op veranderingen en dat periodiek een vast bedrag wordt betaald. Kosten van bijvoorbeeld cursussen en opleiding van het ICT-personeel komen niet voor jouw rekening.

Je IT-beheer uitbesteden

Het team van Acknowledge heeft ruime ervaring in het leveren van op maat gemaakte IT-oplossingen en -diensten aan allerlei verschillende soorten organisaties. Hierdoor zijn wij in staat problemen op te lossen en te werken met complexe IT-infrastructuren. We zijn er trots op dat we nauw samen mogen werken met onze klanten en hen daardoor op maat gemaakte oplossingen kunnen bieden die passen bij hun specifieke behoeften en doelen. We begrijpen dat elk bedrijf anders is en een unieke IT-infrastructuur heeft. Een van onze belangrijkste doelstellingen is om een proactieve benadering te hanteren bij het beheren van de IT-infrastructuur van onze klanten. Door constant te monitoren kunnen we potentiële problemen identificeren en aanpakken voordat ze zich voordoen. Dit vermindert de kans op uitvaltijd en minimaliseert het risico op verlies van gegevens.