Het technologisch jaaroverzicht van 2019

4 minuten leestijd
Het technologisch jaaroverzicht van 2019

De belangrijkste technologische ontwikkelingen van 2019 bieden nieuwe mogelijkheden in ons privéleven én op zakelijk gebied. We zien dat innovaties steeds gemakkelijker geadopteerd worden. En niet alleen door jongeren. Ook de oudere generatie staat vaker open voor technologie. Mensen zien steeds meer de mogelijkheden van nieuwe technologieën.

In 2019 presenteerde de overheid het Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie (SAPAI). Hiermee tonen ze het belang van de investering in Artificial Intelligence (AI). In het plan wordt duidelijk dat Nederland AI meer moet gaan faciliteren om niet achter te blijven op andere landen. Doen we dit niet? Dan is er kans dat ons land afhankelijk wordt van andere partijen. En dat zou zonde zijn, want we hebben de juiste basis om AI flink in te zetten!

We moeten niet geleefd worden door technologie, maar die juist voor ons laten werken.

Mona KeijzerStaatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat

Versterking en samenwerking

Het kabinet richt zich met het plan op het benutten van maatschappelijke en economische kansen, het opstellen van een vruchtbaar AI-klimaat voor economie en maatschappij en het versterken van de aanwezige fundamenten. Samenwerking is hierbij heel belangrijk, zowel de publiek-private samenwerkingen binnen Nederland, als internationale samenwerkingen met Europese partners. Hier trekt de overheid de komende zeven jaar maar liefst 1 miljard euro voor uit, aangevuld met eenzelfde hoeveelheid funding uit het bedrijfsleven.

Artificial Intelligence

Een technologisch jaaroverzicht van 2019 is niet compleet zonder AI. Een recente test met een zelfsturende fiets laat de kracht van AI duidelijk zien. De fiets werd via de Chinese Tianjic-chip bestuurd door een ‘berijder’ die naast of voor de fiets uit liep en commando’s gaf. Dit mooie voorbeeld laat zien wat een AI-systeem dat is geïnspireerd op hersenfuncties kan doen als je het combineert met conventionele computertechnologie. Een praktischer voorbeeld van de kracht van AI is de chip van LG. Het Zuid-Koreaanse bedrijf ontwikkelde het afgelopen jaar haar eigen chip voor kunstmatige intelligentie. Met behulp van LG’s Neural Engine worden slimme apparaten gecreëerd die helpen in het huishouden. De huishoudelijke apparatuur kan locaties, objecten en gebruikers gemakkelijker herkennen en stemmen beter van achtergrondgeluiden onderscheiden. De chip werkt zelfs zonder internetverbinding.

Beauty Try-On

Augmented Reality

Ook Augmented Reality (AR) heeft zijn weg naar de consumentenmarkt inmiddels gevonden. Misschien heb je het niet eens door, maar een aantal veelgebruikte apps past deze technologie al volop toe. Met de nieuwe 3D Paint-functie in Snapchat kun je met je vinger op het scherm een 3D-effect op objecten en mensen in de echte wereld tekenen. Ook Google Search heeft de AR-technologie geadopteerd. Zoek je tegenwoordig op bepaalde diersoorten, dan krijg je deze dieren levensgroot in de echte wereld te zien via je telefooncamera. Google maar eens op bijvoorbeeld de wolf, het paard of de panda en klik op ‘Weergeven in 3D’. Deze technologie wordt bovendien steeds vaker voor praktische zaken ingezet. In Google Maps kun je met Live View je wandelroute in de echte wereld bekijken, inclusief instructies voor de wandelrichting. En in de toekomst wordt het steeds gebruikelijker om producten via Google al virtueel te ‘testen’ in je eigen omgeving voordat je ze aanschaft. Op deze trend speelt ook YouTube handig in. Het videoplatform ontwikkelde samen met Google’s FameBit een AR-toepassing waarmee YouTube-gebruikers virtuele make-up kunnen uitproberen. Met AR Beauty Try-On kun je verschillende tinten van make-upproducten op je eigen gezicht ‘uitproberen’, terwijl je naar een make-uptutorial kijkt. Uiteraard zijn diezelfde producten ook meteen aan te schaffen via de bijgevoegde link. De intrede van Augmented Reality in ons privéleven opent de weg naar de zakelijke markt. AR heeft zijn plek in het technologisch jaaroverzicht van 2019 daarmee zeker verdiend!

Contactloos betalen

Met hun Tech Monitor onderzoekt Newcom Research & Consultancy jaarlijks de bekendheid en het gebruik van technologische innovaties. Uit hun meest recente onderzoek bleek dat contactloos betalen is toegenomen. Meer dan 1 miljoen Nederlanders betalen bovendien met hun mobiele telefoon. Met Apple Pay kun je bij banken als ING, ABN Amro en Rabobank contactloos betalen via je iPhone en je Apple Watch. Naar verwachting wordt het traditionele bankpasje binnen een paar jaar volledig overbodig. De banken omarmen ook de blockchain-technologie. Een aantal grote internationale bedrijven, zoals ABN Amro, ING en Shell, werken samen aan Komgo, een nieuw blockchainplatform voor het delen van digitale bestanden en gegevens over grondstoffen en kredieten. Dit platform verschilt van een gewone database omdat de data niet centraal wordt opgeslagen, maar in een digitaal logboek. Alle deelnemers volgen het platform via hun eigen kopie. Bovendien is fraude een stuk gemakkelijker op te merken.

Technologisch jaaroverzicht 2019

In het technologisch jaaroverzicht zien we dat de ontwikkelingen van 2019 inspelen op een vraag naar toegankelijkheid. We zetten technologie vooral in om het leven een stukje makkelijker te maken voor onszelf. De invloedrijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar vormen de basis voor de technologische vooruitgang van de toekomst.

Lees het Tech jaaroverzicht 2019-2020

In ons technologisch jaaroverzicht 2019-2020 blikken we terug op 2019 en alles wat we in het afgelopen jaar hebben bereikt. We kijken ook vooruit naar de mogelijkheden die het nieuwe jaar ons brengt en stellen ambitieuze doelen voor de toekomst. We nemen je mee langs een aantal belangrijke technologische ontwikkelingen en productinnovaties. En Managing Director Patrick van de Coolwijk deelt de visie van Dell op de toekomst. Een toekomst waar digitaal de norm is en technologische innovaties interessante nieuwe kansen brengen!