Het belang van Back-up as a Service en Disaster Recovery

2 minuten leestijd
Het belang van Back-up as a Service en Disaster Recovery

In deze onzekere tijd is de borging van informatie binnen je organisatie van nóg groter belang dan normaal, omdat veel meer mensen op afstand werken. Al deze thuiswerkers hebben toegang nodig tot de data. Maar kan die informatie wel met meer mensen worden gedeeld dan normaal? Is al deze informatie beschikbaar als er niemand op locatie is? En wat als zich lokaal een probleem voordoet?


Dit zijn belangrijke vragen die voor veel bedrijven en organisaties op dit moment heel actueel zijn. De toegang en veiligheid van bedrijfsinformatie is namelijk essentieel voor de bedrijfscontinuïteit. Het is daarom belangrijk om dit goed in te richten voor jouw organisatie en medewerkers én te bepalen hoe snel de informatie weer beschikbaar moet zijn wanneer we weer terug kunnen gaan naar de normale werksituatie. Met een goede Back-up as a Service & Disaster Recovery speelt jouw organisatie in op deze vraagstukken.

Off-site back-up en Disaster Recovery

Er zijn een aantal belangrijke uitdagingen die je moet afvangen in het back-up en Disaster Recovery-plan voor jouw organisatie. Volgens de veelgebruikte 3-2-1-regel moeten drie kopieën van de gegevens worden bewaard op twee typen opslag, waarbij één kopie off-site wordt opgeslagen. Maar het off-site opslaan van de back-up kan flinke uitdagingen opleveren, zoals een beperkte bandbreedte of explosieve toename van data. Veel organisaties hebben een gebrek aan de nodige resources voor bouw of onderhoud van een echte off-site back-upoplossing. Daarnaast hebben sommige organisaties een back-up op tape voor de off-sitekopie. Hiervan is het niet altijd duidelijk hoe snel deze informatie weer beschikbaar kan worden gemaakt bij een calamiteit.

Een veilige cloud

Door je diensten voor back-up, replicatie en Disaster Recovery naar de cloud te brengen wordt deze informatie buiten de organisatie veiliggesteld. Hierdoor kan eenvoudig een uitwijkmogelijkheid (Disaster Recovery) van de informatiesystemen worden ingericht en uitgevoerd. Daarnaast kunnen (tijdelijk) extra resources op de cloudomgeving van deze uitwijk worden gebruikt. Wanneer nodig kan de informatie hierdoor aan meer mensen dan normaal beschikbaar worden gesteld.

Onze aanpak voor Back-up as a Service

Benieuwd naar de Back-up as a Service en Disaster Recovery van Acknowledge? Wij gebruiken een Nederlandse Tier IV-datacenter voor de gehoste off-site back-up van de data van onze klanten. Deze off-site kopie is end-to-end encrypted voor zowel het versturen van de informatie, als op de systemen van Acknowledge in het datacenter. Op deze manier is de informatie altijd veilig versleuteld. Dankzij een snelle en flexibele verplaatsing (failover) naar de externe Disaster Recovery-locatie van Acknowledge is de continuïteit van de informatie én de organisatie gewaarborgd. Klanten hebben bovendien meteen inzicht en controle in hun hele externe back-up via één centraal portaal. Zo is alles wat nodig is om deze Back-up as a Service en Disaster Recovery mogelijk te maken in de dienst opgenomen.

Benieuwd naar onze expertise?

In onze vrijblijvende digitale een-op-eensessies geven onze experts je alles ins en outs over Back-up as a Service (BaaS) en Disaster Recovery as a Service (DRaaS). Hierbij gaan we dieper in op de specifieke uitdagingen van je bedrijf. Schrijf je dus snel in en ontdek welke mogelijkheden er zijn voor jouw organisatie!