(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Op zoek naar de WOW-factor bij leeromgevingen

Dankzij internet is het tegenwoordig voor iedereen eenvoudig om een eigen online leeromgeving te creëren. Er wordt heel veel materiaal aangeboden en vaak is het ook nog gratis. Wanneer je een leergierig type bent en jezelf graag ontwikkelt gaan er veel deuren voor je open. Zo kun je bijvoorbeeld colleges van gerenommeerde universiteiten volgen via Youtube of hele curriculums volgen via open platforms als EDX en Cousera. De hoeveelheid kennis en informatie op het internet is oneindig, waardoor mensen ook oneindig kunnen blijven leren als ze daarvoor gemotiveerd zijn.

Een online leeromgeving vergt veel discipline

Niet iedereen vindt het prettig om in z’n eentje te leren of zichzelf lesstof via een online leeromgeving eigen te maken. De discipline blijft uit. Een heleboel mensen prefereren dan ook een klassikale of gecombineerde oplossing (blended learning), voor extra back-up en stimulans. Hoe maak je leren leuker, efficiënter en effectiever? Wij zijn continu op zoek naar de WOW-factor!

Op zoek naar de WOW-factor bij leren.jpg

De online leeromgeving: van gratis hobby cursus tot universitaire opleiding

Het online aanbod in cursussen en trainingen is groot. Je vindt van alles: van hobby cursussen tot vaktechnische cursussen en hele HBO en universitaire opleidingen. Maar bereik je met deze online opleidingen wel jouw doel?

We kennen allemaal de voor- en nadelen van online training versus klassikaal leren. Denk maar aan wel/geen reiskosten, wel/geen reistijd, geen kosten voor docent, leren waar en wanneer je wilt. Helaas is er bij online training weinig tot geen sprake van leren in groepsverband en er is vaak geen directe feedback. Hoe staat het dan met het zeer belangrijke samenwerken, creativiteit en communiceren? 

Hoe zien nieuwe leeromgevingen eruit?

Er wordt naarstig gezocht naar nieuwe manieren van leren, waarbij de voordelen van online en klassikaal gecombineerd worden. Een voorbeeld hiervan is M(O)OC (Massive (Open) Online Course). Ze zijn populair en naast traditionele studiematerialen zoals tekst, video's en cases, biedt deze blended learning methode ook de mogelijkheid tot digitale interactie tussen studenten, docenten en assistenten. Hiervoor worden onder andere discussieplatforms gebruikt.

Tot nu toe zijn het vooral internationaal gerenommeerde universiteiten zoals MIT en Stanford die M(O)OC’ s ontwikkelden. Het eerste voorbeeld in Nederland is de studie Biobased economie van Avans. Echter, het ontwikkelen van een M(O)OC is erg duur en vergt van de studenten veel zelfdiscipline.

Welk type leeromgeving past bij jouw organisatie?

Uiteindelijk heeft elke onderwijsinstelling of zelfs klas een eigen en specifieke behoefte qua leeromgeving en verhouding tussen digitale en traditionele middelen. Daarom raden we je aan om eens samen met de docenten en leerlingen / studenten te brainstormen waar de behoefte ligt binnen jouw organisatie. 

Zodra je de behoefte in kaart hebt gebracht kun je ook gericht naar samenwerkingspartners op zoek om samen de technologie en nieuwe leeromgeving in het klaslokaal te integreren. Als resultaat voelen leerlingen én docenten zich meer gestimuleerd en ontwikkelen zich sneller en beter. 

Ben jij ook op zoek naar de WOW-factor en wil je weten hoe wij dit aanpakken? Bekijk dan het trainingsaanbod van de Acknowledge Ackademy hier.

Download hier de gratis whitepaper!

Gerelateerde artikelen