(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Online back-up: zo bescherm je gevoelige bedrijfsgegevens

Gegevensbescherming, organisaties zijn er ontzettend druk mee. Want het is belangrijk dat gegevens veilig zijn opgeslagen, maar hoe doe je dit? De Wet Meldplicht Datalekken, hoe zit die precies in elkaar? En online back-up klinkt goed, maar is het wel veilig? Wij zetten het voor je op een rijtje, wel zo handig.

Gegevens veiligstellen is zo makkelijk nog niet. De best beveiligde servers ter wereld worden nog weleens gehackt en persoonlijke data wordt regelmatig gestolen. Toch komt gestolen data minder vaak voor dan het verlies van data. Veel mensen vrezen voor hackers, maar wist je dat de gebruikers vaak degene zijn die bestanden verliezen? Daarnaast ontstaat de grootste schade meestal doordat gebruikers geen kopie hebben van hun data. Het komt dus niet doordat een derde toegang heeft tot (gevoelige) data.

Simpele maar veelvoorkomend voorbeelden zijn Dropbox en iCloud. Fijne applicaties die veel mensen gebruiken, dus ook jouw medewerkers, maar toch niet zo veilig zijn als je misschien denkt. Door de jaren heen zijn er tal van beveiligingsproblemen geweest, wat dus ook gevolgen kan hebben voor jouw organisatie.

Download hier de infographic

De Meldplicht Datalekken

Per 1 januari 2016 werd de Wet Meldplicht Datalekken in ons leven geroepen. Het is nu verplicht om datalekken te melden. De wet bestaat uit twee delen:

  1. Inbreuk op beveiliging: dit deel van de wet verplicht je om melding te maken van een datalek in persoonsgegevens. Deze melding doe je bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
  2. Bestuurlijke boetebevoegdheid: wanneer je je niet aan de meldplicht houdt of duidelijke maatregelen treft voor de beveiliging van gegevens, krijg je een boete.

Deze nieuwe wet draagt bij aan het behoud van vertrouwen in de omgeving met persoonsgegevens. Dus naast dat je geen gegevens mag verspreiden (bewust of onbewust) zonder explicite toestemming geldt dat je data niet kwijt mag raken. De reden hiervoor is dat je op ieder moment aan de persoon in kwestie aan moet kunnen tonen wat je ooit over hem opgeslagen hebt. Het gebruiken van een online backup is hiervoor dan ook enorm welkom. 
 

Online back-up to the rescue

Online back-up is de meest veilige manier om je data op te slaan. Bij een online back-up worden bestanden van een PC, laptop of server via internet opgeslagen op een locatie in de cloud. Online back-up is een alternatief voor bijvoorbeeld het opslaan van bestanden op USB sticks, externe discs of zipdrivers. 

Online back-ups worden 24/7 per dag beveiligd. Bij het versturen van de data wordt alles beveiligd met SSL (Secure Socket Layer). Dit is het meest gebruikte beveiligingsprotocol. Bij het opslaan van de data wordt de sterke versleutelmethode AES (Advanced Advanced Encryption Standard) gebruikt.
 

De voordelen van online back-up

  • Bij brand of andere calamiteiten staan de gegevens veilig op een externe locatie.
  • Gemakkelijke automatische gegevensbeveiliging.
  • Veilig en betrouwbaar.
  • Geen investeringen of ICT personeel vereist.
  • Gegarandeerd herstel
  • Gemakkelijke naleving van de regelgeving.
  • Brede platform- en applicatieondersteuning.
     

Zo ga je aan de slag met online back-up:

Om je gegevens veilig op te slaan heb je een programma nodig dat geïnstalleerd wordt op het device waarvan een back-up gemaakt wordt. Deze software is voorzien van een installatiewizard. Je geeft eenvoudig aan van welke bestanden je een back-up wil en hoe vaak dit herhaald mag worden. 

De software zorgt vervolgens voor internetverbinding, versleutelt de data, comprimeert de data en stuurt de bestanden via een beveiligde verbinding naar een veilige locatie in de cloud. Uiteraard haal je, als dat nodig is, via deze software de bestanden weer veilig terug.

Door het centraliseren en organiseren van een recoveryproces van alle devices binnen je organisatie. Dit geldt voor het hoofdkantoor, maar ook bijkantoren en externe vestigingen. Samen met jou zorgen we voor veiligheid van jouw bedrijfsdata.  

Download nu de gratis infographic 'Back-up van bedrijfsdata in de Hybride Cloud'

Gerelateerde artikelen