(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

De verovering van gamification in het onderwijs

Misschien heb je het wel eens voorbij zien flitsen; gamification. Het is eigenlijk niets nieuws, we gebruiken al jarenlang ‘spelletjes’ om het lesgeven leuker te maken. Maar welke kansen biedt game based learning, zoals gamification ook wel wordt genoemd, nu écht voor het onderwijs?

In het kort

Kort gezegd is gamifaction het toepassen van game design technieken en game elementen in de werkelijkheid. Leerlingen en studenten halen dus op een boeiende en inspirerende manier hun doelen.

Leren van de gamemakers

In feite is het onderwijs al opgebouwd als een soort game. Je haalt punten, krijgt uitdagingen aangeboden en na het behalen van de uitdagingen en doelstellingen stijg je van klas naar klas. Maar we kunnen nog een heleboel leren van gamemakers als het gaat om lessen en doelen behalen. We willen namelijk nog steeds – op een voor de studenten inspirerende manier – het leerrendement verbeteren.

Gamification2.jpg

Games hebben altijd al een enorme aantrekkingskracht gehad. Door gebruik te maken van educatieve games blijft lesstof beter ‘hangen’. Leerlingen en studenten nemen op een intuïtieve en creatieve manier studiemateriaal op.

Momenteel krijgen veel leerlingen en studenten een aantal weken les over één bepaald onderwerp. Dit wordt afgesloten met een toets die eigenlijk meet wat zij hebben onthouden van het leren tijdens de tijd ervoor. Een gemiste kans. Wanneer je het proces verdeelt in kleinere porties en de stof verdeelt behalen leerlingen en studenten de doelen in hun eigen tempo. Overigens bieden games altijd een (nieuwe) kans om te verbeteren en een bepaald level te halen. Dit werkt erg motiverend, terwijl een onvoldoende voor een proefwerk zorgt voor een enorm negatieve lading.

Gamification in het onderwijs

Biologiedocent Paul Anderson besloot in de zomervakantie zijn lesprogramma helemaal om te gooien. Hij bedacht een nieuwe opzet volledig georiënteerd op de studenten.

Zijn biologielessen geeft hij nu in de vorm van een ‘alternatieve’ game. Studenten halen cijfers in de vorm van xp. Dit zijn verschillende ranks: van ‘Primordial Soup’ tot ‘Mountain Gorilla’ en uiteindelijk ‘Grandmaster’.

Anderson geeft zijn leerlingen instructies via video’s die zij bekijken op iPads in de klas. Op een online leaderboard bekijken ze hoe zij scoren ten opzichte van klasgenoten, elk met hun eigen avatar. Via een toets op de computer behalen zij challenges. Ze kunnen deze challenge doen totdat ze ‘m behalen.

Een aantal andere mooie voorbeelden van Gamification:

  • Minecraft: Een spel dat volledig is gericht op de gebruiker en allerlei flexibele ervaringen biedt. Van bouwen en architectuur tot monsters verslaan, het is allemaal mogelijk. Het spel wordt steeds vaker gebruikt bij lessen als wiskunde, geschiedenis, technologie en wetenschap.
  • Brokkenfabriek: Dit spel geeft inzicht in breuken, procenten en verhoudingen.
  • Meesters van Macht: Gaat over de werking van natuurwetten. Via opdrachten doen leerlingen kennis op over diverse natuurkundige verschijnselen.
  • Playfit: Stimuleert een actieve manier van lesgeven. Leerlingen lossen bijvoorbeeld rekenopgaven op door bepaalde patronen te lopen.

Gamification voor de langere termijn

Natuurlijk verdwijnen de traditionele onderwijsmethodieken niet. Maar gebruikmaken van een leermethode die leerlingen en studenten van nature aanspreekt is een enorme kans. Op de langere termijn draagt game based learning bij aan de motivatie én prestaties van leerlingen en studenten.

Download hier de gratis whitepaper!

Gerelateerde artikelen