De HP-werkplekken van Acknowledge leveren de basis voor de zorgverlening van Severinus. Zo kunnen de werknemers nog flexibeler en dichter bij de cliënt werken.


Ik waardeer de korte lijnen, duidelijke afspraken en flexibele houding bij Acknowledge.

Ronald van der LindenICT-manager en Hoofd Informatiebeveiliging bij Severinus

Severinus is een zorgorganisatie in Veldhoven en omgeving voor mensen met een verstandelijke beperking. Ruim 530 cliënten wonen begeleid in een van de woningen van Severinus en zo’n 250 cliënten maken gebruik van dagbesteding, thuisondersteuning of ambulante zorg. Een grote groep zorgverleners, bemiddelaars en vrijwilligers is verantwoordelijk voor de zorg van deze cliënten. Om hun werk goed uit te kunnen oefenen zijn zij afhankelijk van de ICT. “Wij hebben zo’n 400 werkplekken van HP uitgerold bij Severinus. Zo kunnen de zorgverleners nog flexibeler en dichter bij de cliënt werken”, vertelt André van Geffen, consultant bij Acknowledge.

De ICT en de zorg

Bij Severinus staat de basis van de ICT-omgeving heel stevig. Hierdoor heeft de ICT-afdeling ruimte om regelmatig de organisatie in te gaan. Zo kunnen ze opvangen waar behoefte aan is bij de medewerkers. “Vroeger was ICT leidend, tegenwoordig ligt de focus weer echt op de zorg. We zijn er trots op dat de ICT bij ons nauw samenwerkt met de zorg”, vertelt Ronald van der Linden, ICT-manager en Hoofd Informatiebeveiliging bij Severinus. De traditionele thin client-omgeving in de organisatie was sterk verouderd en voldeed niet meer aan de behoeften, waardoor medewerkers hun werk niet meer efficiënt uit konden voeren.

HP-werkplekken

De ICT-afdeling ging daarom op zoek naar een partner voor de levering van nieuwe werkplekken. Ronald: “We hebben de hardware van verschillende partijen getest met eindgebruikers. Onze voornaamste eisen lagen vooral op het gebied van performance, mobiliteit en gebruiksgemak. We hadden ook al HP-apparatuur staan waar we tevreden over waren. Een groot voordeel van de HP-monitoren was bovendien er een geïntegreerde docking station aanwezig was, wat zorgde voor minder kabels. Met de shared pc-mode van Microsoft hebben we de nieuwe werkplek ingericht als een thin client, maar met de performance van een fat client.” Acknowledge bood uiteindelijk het meest aantrekkelijk aanbod.

Geen rompslomp

De HP-werkplekken zijn door Acknowledge uitgepakt en in batches bij Severinus geleverd. De oude hardware werd op de rolcontainers geplaatst en bij een volgende levering weer meegenomen. Acknowledge verwerkt deze oude hardware vervolgens op een veilige manier, zodat de bedrijfsgevoelige data van Severinus geen gevaar loopt. “Wij hebben fysiek niet de ruimte voor het verwerken van alle oude en nieuwe hardware. Het is ook fijn dat Acknowledge de afvalverwerking regelde. Zo hebben wij het voordeel van de nieuwe werkplekken, zonder de rompslomp eromheen”, legt Ronald uit.

Begeleiding van de eindgebruiker

Bij het plaatsen van de nieuwe werkplekken heeft de ICT-afdeling er rekening mee gehouden dat ze het zorgproces zo min mogelijk verstoorden. Daarnaast was er voldoende ruimte voor een goede instructie van de nieuwe HP-werkplekken. “Dat wordt heel erg gewaardeerd!”, vertelt Ronald. Ze trainen per locatie een aantal mensen die als ambassadeurs fungeren en hun collega’s helpen bij het gebruik van de nieuwe technologie. Zo maken ze het de eindgebruiker zo makkelijk mogelijk.

Uitrol van gestandaardiseerde HP-werkplekken

Volledige service, van testen tot installatie

Dienstverlening volledig aangepast op de behoeften

Flexibele houding

De samenwerking tussen Severinus en Acknowledge is goed bevallen. Ronald legt uit: “Het project is prima verlopen. Als ik contact opneem met Acknowledge, bijvoorbeeld de ServiceDesk, word ik goed te woord gestaan.” Hij is ook tevreden over de flexibele houding van de projectwerknemers van Acknowledge. “Dat is vooral fijn in zo’n project met veel verschillende leveringen. Ze hebben echt hun best gedaan om samen met de transporteur onze wensen waar te maken en de leveringen aan te passen op onze behoeften.”

Efficiënter en productiever werken

Ook in de organisatie zijn ze tevreden over het project. De medewerkers waarderen dat er naar ze wordt geluisterd en dat ze nu nog efficiënter en productiever kunnen werken. Zo houden ze meer tijd over voor de zorg voor de cliënten. Ze hebben in dit project ook rekening gehouden met databeveiliging en het risico op diefstal, zowel voor de software als de hardware. “Daardoor slaap ik ’s nachts een stuk beter!”, vertelt Ronald. Hij verwacht dat de relatie tussen Severinus en Acknowledge kan uitgroeien tot een partnership. “Het is vooral belangrijk om vertrouwen in elkaar te hebben. En onze leveranciers moeten ook begrijpen hoe de healthcare in elkaar steekt.”