Vijf tips waarmee ICT-managers kosten besparen

5 minuten leestijd
Vijf tips waarmee ICT-managers kosten besparen

Wanneer jouw organisatie groeit, dan groeit de ICT mee. Sterker nog, technologie is de afgelopen jaren alsmaar belangrijker geworden om organisaties draaiende te houden. En als gevolg is er steeds meer vraag naar ICT-oplossingen en -diensten, wat vaak resulteert in een complexe infrastructuur die extra kosten met zich meebrengt. We laten graag zien hoe ICT-managers kosten besparen.


Om de kosten te drukken wordt vaak te lang doorgewerkt met oude hard- en software, omdat investeren in nieuwe spullen veelal wordt bestempeld als te duur. Toch brengt dit op de lange termijn meer kosten met zich mee. Oude devices en applicaties vragen om een hoop extra onderhoud. De kunst is om kosten te besparen zonder in te leveren op goede ICT-voorzieningen. Natuurlijk kan jij als ICT-manager zelf het beste inschatten welke aanpassingen in jouw organisatie tot kostenbesparing leiden. Maar we merken ook dat veel ICT-managers worstelen met dezelfde vragen. Met deze vijf tips deel jij jouw ICT-afdeling nog efficiënter in, zodat je met minder middelen meer kan bereiken en dus je kosten verlaagt.

Het begint bij flexibiliteit

Werkt jouw organisatie al in de cloud? Dan weet je als geen ander hoe handig een flexibel cloudplatform kan zijn. Er kunnen talloze verschillende applicaties op draaien die je collega’s nodig hebben, je schaalt gemakkelijk op- en af wanneer de organisatie groeit of krimpt en het ondersteunt jouw collega’s om beter samen te werken. Misschien heeft jouw organisatie de overstap naar de cloud nog niet gemaakt, maar is je hardware wel al bijna aan vervanging toe. Of je wil meer flexibiliteit in je ICT-omgeving. Dan is het een goed idee om de cloud in overweging te nemen. Je betaalt alleen wat je gebruikt en hoeft geen forse investering te doen in de aanschaf van nieuwe hard- en software. Zo bespaar je als ICT-manager dus flink wat kosten.

Het voordeel van efficiënt samenwerken

Hoewel personeelskosten een organisatiebrede verantwoordelijkheid zijn, besparen ICT-managers wel (loon)kosten door zo efficiënt mogelijk te werken. Op die manier kun je meer realiseren met hetzelfde aantal medewerkers. Een handig hulpmiddel voor een efficiënte (samen)werking is Agile werken. Door Agile te werken focus je op flexibiliteit en resultaat. Geen kostbare tijd meer verspillen aan pagina’s vol projectplannen, onrealistische deadlines en projecten die uiteindelijk niet afgerond worden. Werk in plaats daarvan in korte periodes van een of twee weken toe naar een resultaat met ruimte om bij te sturen. Door visueel te werken nemen je medewerkers bovendien de verantwoordelijkheid over hun eigen werkzaamheden in multidisciplinaire teams. Zo is in één oogopslag te zien hoe het project vordert. Zie jij Agile voor jouw ICT-afdeling wel zitten, maar weet je niet hoe je het beste kan beginnen? Dan is een Agile-workshop een goede start voor jou en je team!

Kennis is besparing

Heb jij alle informatie over de beschikbare applicaties en licenties binnen jouw organisatie inzichtelijk? Vaak zijn er meer licenties aanwezig dan nodig is, of er zijn talloze applicaties beschikbaar die niet worden gebruikt, terwijl hier wel voor betaald wordt. Wanneer je inzicht hebt in deze informatie, weet hoeveel medewerkers er zijn en inventariseert welke medewerker wat nodig heeft kun je efficiënter inkopen. Je kunt bovendien makkelijker applicaties en licenties afstoten die jouw organisatie meer kosten dan opleveren. Met het licentie- en contractportaal van Acknowledge helpen we jou een handje met een eenvoudig en duidelijk overzicht van al jouw licenties en contracten. Zo bespaar je als ICT-manager gemakkelijk overbodige extra kosten voor je applicaties.

Een goed beleid bespaart tijd

Als ICT-manager draag jij zorg voor het opstellen en uitvoeren van het ICT-beleid. Om bij je team draagvlak te creëren voor het ICT-beleid van de organisatie is het van belang dat het beleid duidelijk kenbaar wordt gemaakt. Zo kennen je medewerkers alle principes en uitgangspunten en weten ze wat wel, maar ook wat niet mogelijk is. Dit zorgt voor een heldere structuur en helpt bij het maken van de juiste keuzes met betrekking tot hard- en software. Zo voorkom je wildgroei binnen de ICT-infrastructuur. Daarnaast helpt een duidelijk beleid bij het oplossen van problemen. Zo weten je medewerkers precies wat er moet gebeuren als een device gestolen wordt of verloren raakt. Hierdoor handelen ze snel zonder dat eerst nog een aanpak moet worden besproken en voorkomen ze dat bedrijfs- en persoonsinformatie op straat komt te liggen. Doordat er flink wat tijd wordt bespaard en de wildgroei is beperkt kunnen jouw medewerkers meer werk verzetten in hetzelfde tijdsbestek. En dat levert natuurlijk een flinke kostenbesparing op.

Outsourcing als oplossing

Veel organisaties hebben moeite om zich te richten op hun kernactiviteiten. Door ICT te outsourcen verlaag je de werkdruk van de ICT-afdeling en maak je gebruik van schaalvoordelen. Hierdoor kan personeel zich weer focussen op hun kerntaken. Bovendien is dit dé manier voor ICT-managers om kosten te besparen. Dat wil overigens niet zeggen dat de gehele ICT-omgeving moet geloven aan outsourcing. Dit is voor elke organisatie anders. Het is ook mogelijk om kleinere gedeeltes te outsourcen, zoals bijvoorbeeld de servicedesk, beheer op afstand of beheer op locatie. Outsourcing heeft zo zijn voordelen. Vergelijk het met een leaseconstructie. Je betaalt naar gebruik en hebt geen onverwachte kosten doordat onderhoud en dergelijke zijn inbegrepen in het vaste bedrag dat je per maand betaalt. Zo weet je precies welke kosten je maandelijks kwijt bent aan je ICT.

Wil jij altijd op de hoogte blijven?

We brengen regelmatig blogs en whitepapers uit waarin we inspelen op belangrijke technologische trends. Blijf jij graag op de hoogte van het laatste nieuws en interessante ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze e-mails!