Smart sourcing: regie als basis voor succes

4 minuten leestijd
Smart sourcing - regie als basis voor succes

Stel, je organisatie heeft een toonaangevende positie in de markt, je medewerkers zijn tevreden en de diensten of producten die je levert trekken steeds meer klanten aan. Dan kun je eigenlijk achterover gaan leunen, toch? Juist niet, want in een constant veranderende wereld is een continue aandacht voor de bedrijfsvoering misschien wel belangrijker dan ooit! Zo blijf jij de concurrentie voor.


Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en branches zijn altijd onderhevig aan veranderingen. Organisaties die goed op deze veranderingen weten in te spelen zullen succesvoller zijn. Zo zijn organisaties die de digitale transformatie aangaan flexibeler en spelen beter in op behoeften van klanten. En uiteindelijk bepaalt de klant of ze tevreden zijn met jouw dienstverlening. De basis van een hoge klantwaardering is een sterke regie. Met een regieorganisatie aan het stuur die toeziet op het gebalanceerd werken aan deze veranderingen beweegt de organisatie vanzelf mee.

Regie inrichten

Om je als organisatie goed aan te kunnen passen moet je op tijd weten wat er speelt en ook in staat zijn op de juiste manier te handelen bij veranderingen. Zorg dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste trends, de behoeften van jouw klanten kent en weet waar je collega’s in de branche zich mee bezig houden. Inspelen op veranderingen, snel en adequaat kunnen schakelen en slim besturen is in toenemende mate belangrijk in elke organisatie. Zo maak je jouw bedrijf wendbaar. De motor achter het inspelen op veranderingen wordt gevormd door een regieorganisatie die als centraal sturend orgaan richting geeft aan het voorgestelde beleid én in staat is de visie realiseren.

Ingewikkelde structuur

Waar een organisatie vroeger nog veel zelf deed, is dat met de sterke veranderingen in de markt steeds moeilijker. Het is tegenwoordig een uitdaging om continu de beste te blijven in wat je doet en rekening te houden met alle aanpassingen die van je worden gevraagd. Dit vraagt dus om een andere organisatievorm, waarbij veel meer in ketens wordt samengewerkt. Daar word je ook als organisatie wendbaarder van. Doordat organisaties nu veel sneller met derde partijen samen gaan werken verandert de regievoering. Waar vroeger een traditionele managementlaag het eigen personeel aanstuurde, is er nu een hele matrix aan werknemers en partijen die samen moeten werken. Veranderingen worden sneller doorgevoerd, ketens breiden uit en organisaties worden complexer. Dit vraagt om een echte regieorganisatie. Zij neemt aspecten als prijs, personeel, processen en klantperceptie in overweging en benut de samenwerkingsmatrix optimaal.

Makkelijk scoren

Een krachtige regieorganisatie is dus onmisbaar voor een succesvolle organisatie. Je kunt het vergelijken met een voetbalwedstrijd. De trainer van een voetbalteam verdiept zich in de prestaties van het andere team en bepaalt welke spelers hij opstelt voor de wedstrijd. Maar dan ben je er nog niet. Welke speeltactieken zet je bijvoorbeeld in? Zijn alle spelers wel voldoende fit om te kunnen voetballen? En wat zijn de condities van het veld? Alleen als rekening wordt gehouden met alle aspecten rondom zo’n wedstrijd heeft het team kans om te winnen en de bezoekers een mooie match te bezorgen. De organisatie achter een voetbalwedstrijd blijkt dus net zo belangrijk als de kwaliteiten van de individuele spelers.

Smart sourcing - regie als basis voor succes - voorbeeld

In de praktijk

Pieter is CEO van een toonaangevende vakantieaanbieder met een leidende positie in de markt. De laatste jaren heeft het boeken van vakanties via internet een enorme vlucht genomen. Gelukkig heeft Pieters organisatie hier flink van mee kunnen profiteren, doordat hij met zijn vooruitziende blik op tijd heeft geïnvesteerd in de online aanwezigheid. “Om voorop te blijven lopen moeten we continu op de hoogte zijn van wat er speelt. Wat voor reizen zoeken onze afnemers vandaag? En hoe ontwikkelt zich die vraag? Dankzij de succesvolle inzet van informatietechnologie van onze ICT-dienstverlener merken we veranderingen in de klantvraag razendsnel op en kunnen we ons reisaanbod hier direct op afstemmen. Hierdoor kunnen onze reisagenten in 35 landen hun klanten beter van advies voorzien. We zien het terug in de stijgende omzet en bovenal tevreden klanten!”

Smart sourcing

Organisaties hebben niet alleen te maken met onvoorspelbare veranderingen, maar worden ook in toenemende mate afhankelijk van partners in de keten die zich hebben gespecialiseerd in een bepaald stuk dienstverlening. Het is daarom goed om steeds te blijven beoordelen waar je zelf goed in bent en waar anderen in de markt veel beter in zijn. Met smart sourcing vind je de balans tussen wat je zelf doet en waar je jouw dienstverlening het beste kan uitbesteden bij partners en leveranciers. Deze balans wordt bovendien continu gemeten en bijgesteld. Hierin verschilt smart sourcing overigens van outsourcing, waarbij organisaties bepaalde diensten voor een langdurige periode en op een gelijkwaardige manier bij een extern bedrijf uitbesteden. Juist die continue bijstelling zorgt ervoor dat je met smart sourcing altijd maximaal aan de behoeften van de klant voldoet. Zo blijf jij jouw concurrentiepositie behouden.

De sleutel tot een optimale dienstverlening

Ga aan de slag met de regievoering in jouw organisatie en breng processen duidelijk in kaart. Leg prestaties vast en laat je klant de kwaliteit beoordelen. Verdiep je bovendien in de waarde van goed personeel. Met onze handige brochure leg jij de basis voor smart sourcing in jouw organisatie!