Het belang van een goede cloudadoptie

5 minuten leestijd
Het belang van een goede cloudadoptie

De kogel is door de kerk: jouw organisatie zet haar volgende stap in de cloud! Zoals bij alle keuzes voor digitale technologieën is het belangrijk de cloud niet als doel te zien, maar als middel om je doel te bereiken. Juist door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van cloud kan jouw organisatie de klant nog beter bedienen. Zo benut je alle kansen van de digitale transformatie en gaat het hand in hand met een nieuwe manier van werken en communiceren.


Digitale transformatie is de verandering die organisaties aangaan naar een digitalere organisatie. Zo kunnen ze in blijven spelen op de behoeften van hun doelgroep, zoals meer openheid, verbondenheid en regie. Zoals we eerder al lieten zien gaat het bij een digitale transformatie niet over de technologie, maar gaat het erom dat je als organisatie de klant centraal zet en digitaal de norm maakt. Bedrijven ontwikkelen bijvoorbeeld nieuwe manieren om met hun klanten te communiceren of digitaliseren processen binnen de eigen organisatie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van cloud computing. Digitale transformatie is geen doel op zich, maar een manier om jouw doel te bereiken. Juist de inzet van de digitale transformatie en wat het toevoegt aan jouw business is belangrijk.

De klant is koning, meer dan ooit

Zoals Sam Walton, oprichter van Walmart, al zei: “Er is maar één baas: de klant. Hij kan iedereen in het bedrijf ontslaan, inclusief de directeur, door simpelweg zijn geld ergens anders te besteden.” Door digitale technologie slim in te zetten brengt een organisatie haar klant beter in kaart, vindt nieuwe manieren van benaderen en verandert de klantrelatie. Het koffiemerk Nespresso heeft deze werkwijze goed in de smiezen. Zij ontwikkelden een speciaal e-commercesysteem waarmee klanten de espressocups gemakkelijk via een app kunnen bestellen. Doordat het systeem oude bestellingen onthoudt vinden herhalingsaankopen eenvoudig plaats. Bovendien werkt Nespresso met een cloud-based klantsysteem dat alle klantdata synchroniseert over alle platformen. Aanbiedingen voor koffie, nieuwe machines en evenementen voor gebruikers worden gepersonaliseerd op basis van de bestelgeschiedenis.

Het nieuwe businessmodel

Het inzetten van nieuwe technologieën leidt soms ook tot geheel nieuwe businessmodellen, waardoor je als organisatie nog beter aansluit op de behoeften van je klant. Tegenwoordig regel je snel en op elk moment een taxi via Uber, kijk je een serie op Netflix wanneer het jou uitkomt en lees je op Blendle alleen nog artikelen die jij interessant vindt. Daarnaast kunnen bedrijven met de nieuwe technologieën diensten bieden die ondenkbaar waren. Neem de tandenborstel die geheel connected is. Via wifiverbinding kan deze tandenborstel alles registreren, zoals de duur van het poetsen en het aantal poetsbewegingen, maar ook de intensiteit. Dit geeft een enorme boost aan de mogelijkheden van de tandenborstelfabrikant. Denk maar eens aan de tips die ze aan je kunnen geven om beter te poetsen en de samenwerkingsverbanden die ze aangaan met tandartsen en verzekeraars. Kortom: het businessmodel gaat niet meer enkel om het product, maar om de gehele service.

Succesfactoren voor een volledige adoptie

Nieuwe technologieën worden ingezet om interne processen efficiënter te laten verlopen en daardoor kosten te besparen. Dit is van invloed op alle facetten van jouw bedrijfsvoering, van administratie tot marketing. Een belangrijke succesfactor bij een digitale transformatie is dan ook de acceptatie ervan bij de gehele organisatie. Gebruiken jouw medewerkers die nieuwe technologie namelijk niet, of niet op de juiste manier, dan zal jouw organisatie haar doelstellingen nooit bereiken. De acceptatie van dit soort veranderingen gaat vaak niet zonder slag of stoot, een nieuwe manier van werken moet immers aangeleerd worden. Wil je genoeg draagvlak creëren? Communiceer dan tijdig en laat alle lagen van de organisatie meedenken. Dankzij deze heldere tips bereik jij binnen jouw organisatie een optimale omarming van de digitale transformatie.

Creëer een innovatiecultuur
De organisatiecultuur is de belangrijkste succesfactor bij een digitale transformatie. Creëer in jouw organisatie een innovatiecultuur waar foute ideeën niet bestaan. Zo durven medewerkers niet alleen ideeën te delen en actief een bijdrage te leveren, maar voelen ze zich ook gehoord en merken dat ze invloed hebben op het proces. Door het openen van een innovatiehub of het organiseren van hackathons kun je op een leuke en actieve manier en in cross-functionele teams werken aan de strategische problemen van de organisatie.

Onderbouw strategische beslissingen
De een kan niet wachten tot een bepaalde verandering is doorgevoerd, terwijl de ander nog sceptisch is en overtuigd wil worden. In dit digitale tijdperk hoef je niet meer alleen op een sterk onderbuikgevoel te vertrouwen of aan te komen met een goed verkoopverhaal. Strategische beslissingen kun je namelijk gemakkelijk onderbouwen met gedetailleerde data en een concrete businesscase, waardoor de meerwaarde van de digitale vertaalslag duidelijk wordt. Zo trek je ook de twijfelaars over de streep.

Communiceer tijdig en regelmatig
Communicatie is een onmisbaar onderdeel bij veranderingen. Zorg ervoor dat je tijdig begint met communiceren en de organisatie continu informeert over het ‘waarom’ en ‘hoe’ van een nieuwe implementatie. Weten medewerkers niet waarom ze een nieuw digitaal middel moeten gebruiken of waarom een nieuwe tool bijdraagt aan hun werkzaamheden? Dan zullen ze deze ook niet gaan gebruiken, of zetten ze het niet op de juiste manier in. Zorg ervoor dat de communicatie aansluit bij jouw organisatiecultuur en bied je medewerkers de begeleiding en ondersteuning die bij ze past.

Focus op het geheel
Digitale vernieuwingen moeten onderdeel worden van de dagelijkse bedrijfsvoering. Focus hierbij op het geheel en de samenhang in plaats van op losse middelen of technologieën. Uiteindelijk dragen de vernieuwingen namelijk ook bij aan de verbetering van de gehele klantbeleving. Organisaties die vooroplopen in waardetoevoegende proposities zijn het meest succesvol.

Ontvang direct de gratis cloudwhitepaper

Of je nu op het punt staat om de overstap te maken, al volop in de cloud werkt of klaar bent voor een volgende stap in de digitale transformatie: onze cloudwhitepaper is het ideale hulpmiddel om de juiste strategie en cloudroute voor jouw organisatie te bepalen. Download hem nu!