(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Vloggers veroveren de online wereld

Bij velen begon het als grap. Het filmen van dagelijkse bezigheden vergezelt door een gek gezicht of geintje. Zo ontstond het fenomeen vloggen. Vooral onder jongvolwassen ontzettend populair. En wat begon als grap, eindigde in het mobiliseren van duizenden volgers én een dik maandsalaris. Kun je hier ook wat meer als organisatie? En met je merk? Ja zeker!

VloggersVeroverenDeOnlineWereld.png

Vlogs en vloggers

Het woord zegt het eigenlijk al, vlog is een afkorting van video weblog. Vloggers leggen hun leven vast in een videodagboek. Van het ochtendritueel tot uitgaan met vrienden, ze filmen zowat hun hele dag. Volwassenen zien er de lol vaak niet van in, maar daar denken jong volwassenen héél anders over.

Neem Enzo Knol (EnzoKnol) als voorbeeld. Deze vlogger nodigde zijn fans uit voor een meet en greet. Vervolgens moest de politie eraan te pas komen om zijn ruim 2000 fans weer naar huis te leiden. Of Cynthia (MissLipgloss) die dagelijks zo’n 50.000 unieke bezoekers binnensleept op haar vlog. Het is dus niet gek dat ook organisaties het vloggen interessant vinden.  

Leren van vloggers

Ja het kan echt, leren van de vloggers. Heb je al eens serieus de moeite genomen om zo’n filmpje te bekijken?

Een dag uit het leven van Enzo Knol:

MissLipgloss met de nieuwste beautyproducten:

De wereldberoemde Pewdiepie die een game test:

Hun kracht

  • Een kijkje in het leven van…
    Hoe leuk is het om te zien dat je niet de enige bent die met ontploft haar wakker wordt? De perfect gepolijste filmpjes zijn al lang niet meer boeiend.
  • Authenticiteit
    Bloopers, hoofden zonder make-up en flauwe grappen. Het kan allemaal. Vloggers zijn zichzelf en dat verdient aandacht.
  • Toegevoegde waarde
    Vloggers voegen waarde toe aan de levens van kijkers. Natuurlijk is dit meestal in de vorm van entertainment maar ook het geven van uitleg of het zijn van een inspiratiebron speelt een grote rol.
  • Meerdere kanalen
    Hard werken en een mix van meerdere social media platformen zorgt voor oneindige populariteit.
  • Aandacht
    Vloggers besteden veel aandacht aan hun fans. Feestjes, fandagen, foto’s het kan niet gek genoeg.

Aan de slag met vloggen

Om als organisatie aan de slag te gaan met vloggen ligt het misschien het meest voor de hand om samen te werken met een populaire vlogger. Ze staan bijna altijd open voor een leuke actie en hebben een groot bereik. Daarbij zorgen ze meestal zelf voor de content. 

Maar waarom maak je zelf je organisatie niet interactiever? Zorg ervoor dat je genoeg social media kanalen heb en start met brainstormen.

  • Ren met een GoPro door het gebouw en film een dag uit het leven van een marketeer of helpdeskmedewerker of directeur of … Vul maar in!
  • Interview medewerkers om een beter beeld en gevoel te creëren van je producten en diensten. Monteer het filmpje op leuke wijze en voilà.
  • Stel een testteam samen die wekelijks producten (op een ludieke manier) test. Op basis van wat volgers graag willen zien natuurlijk.

Communiceer op duidelijke en authentieke wijze. Ook al is jouw organisatie gericht op andere organisaties. Uiteindelijk praten we gewoon tegen andere mensen, toch? Human to human. Je mag dus best wat lef tonen.  

Hulp nodig?

Meer informatie of zin in een brainstormsessie? Neem vooral contact met ons op! We helpen je graag.

Gerelateerde artikelen