(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Tips voor het gebruik van YouTube en blended learning binnen het onderwijs

“In 2019 biedt 50% van alle hogescholen de lessen online aan”. Deze quote van Clayton Christensen, schrijver van het populaire boek Disrupting Class, zegt voldoende. Onderwijsinstellingen stappen langzaam maar zeker over op elektronisch onderwijs. Ook uit diverse meta analyses van zo’n 300 studies blijkt dat elektronisch onderwijs een volwaardig alternatief is voor het traditionele onderwijs. We kunnen er dus niet meer omheen. Maar wacht, doen we daar niet al tijden aan mee? Zo gebruiken we toch allang elektronische middelen om bijvoorbeeld informatie op te zoeken? 

Tips voor het gebruik van YouTube en blended learning binnen onderwijs.png

YouTube gebruik bij onderwijsinstellingen

Al enkele jaren wordt er door studenten enorm veel gebruikt gemaakt van de informatieve en speelse content die op YouTube beschikbaar is. Ook docenten van verschillende niveaus, alle leeftijden en diverse kwalificaties verspreiden hier informatie mee. Studenten nemen in eigen tempo alle content in zich op. Leerzaam, gemakkelijk en vaak met een hoge fun factor. Maar aan deze YouTube filmpjes kleven toch enkele nadelen voor onderwijsinstellingen:

  1. De informatiebron is niet altijd gevalideerd. Op YouTube heb je te maken met professionals, maar ook met amateurs. Informatie is niet gemakkelijk op waarde te schatten.
  2. Doordat lesgeven sterk afhankelijk is van interactie met de docent, is het op YouTube onmogelijk om deze na te bootsen. Tevens is het ook lastig om krachtig en enthousiast over te komen.
  3. Structuur is ver te zoeken op YouTube. Terwijl deze structuur noodzakelijk is voor jonge studenten. Afleiding komt namelijk snel om de hoek kijken. Een uitvlucht naar een filmpje dat niet gerelateerd aan de lesstof is, is zo gemaakt.

Dus hoe rijk dit prachtige kanaal ook is aan videocontent, het blijft een aanvullende tool. Het dient namelijk een extra aanvulling te zijn op gestructureerde online lessen. Deze online lessen, ook wel blended learning genoemd, zijn simpel gezegd de samensmelting van verschillende leertechnieken. Een nieuwe manier van lesgeven. Leerkrachten die toegang hebben tot de juiste tools hebben daarmee alle mogelijkheden om studenten op de juiste manieren te prikkelen.

Tips voor het gebruik van YouTube en blended learning binnen het onderwijs.png

Een snellere groei van blended learning

Dat er vooruitgang plaatsvindt binnen educatieve technologie is dus duidelijk, maar er is nog veel meer groei noodzakelijk. Om de adoptie van blended learning te bevorderen, zijn er ontwikkelingen nodig op de volgende gebieden:

  1. Integrale systemen: een geïntegreerd systeem dat de online content uit verschillende bronnen aanpast om de student te ondersteunen.
  2. Een hoge kwaliteit van dynamische content: dan hebben we het over content die uitgelijnd is op de nationale standaarden.
  3. Analyses: het aanbieden van een meer gepersonaliseerde leerervaring aan studenten door het traceren van de juiste data.
  4. Automatisering: het versimpelen van de levens van docenten door het uitbannen van kleine administratieve werkzaamheden, zoals het noteren van aanwezigheid en de gegevensinvoer bij tentamens.
  5. De ontwikkeling van applicaties: het motiveren van studenten door de integratie van sociale netwerken, spellen, gepersonaliseerde afspeellijsten, badges en mini onderscheidingen om studenten te belonen binnen het eigen leerproces.
  6. Veiligheid en interactiviteit: een veilig leerplatform bieden waarin docenten en studenten toegang hebben tot een gepersonaliseerde digitale leeromgeving. Docenten plaatsen hier online lesactiviteiten en beheren deze zonder gebonden te zijn aan de tijd en ruimte op school en blijven te allen tijde de regisseur. Studenten maken huiswerk in deze omgeving, stellen vragen en hebben toegang tot leermiddelen en opdrachten wanneer zij willen.


Start ook met blended learning

Wanneer je als onderwijsinstelling al bezig bent met het implementeren of optimaliseren van blended learning zijn er vast nog zaken waar je meer informatie over zoekt. Wij helpen je daar graag bij. Zo werken we regelmatig met een elektronische leeromgeving. Ideaal voor interactieve content, competentiemanagement en beheer! Daarnaast hebben we erg veel expertise binnen het onderwijs en zijn we op de hoogte van de slimste oplossingen. We leggen dus een goede fundering binnen je onderwijsinstelling. Een must binnen de snelle en dynamische omgeving van het onderwijs.

Download hier de gratis whitepaper!

Gerelateerde artikelen