(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Tips voor een integrale aanpak van communicatie in de zorg

Als zorginstelling ga je mee met de laatste technieken om een goede dienstverlening neer te zetten. Goede communicatie in de zorg is namelijk van groot belang. Toch zien we vaak dat veel zorginstellingen nog geen visiedocument hebben, maar een heleboel losse contracten. Wij leggen uit waarom het zo verstandig is om de communicatie in de zorg integraal aan te pakken. Natuurlijk voorzien we je ook van tips om meteen aan de slag te gaan. 

Download nu de gratis checklist

Communicatie in de zorg: de huidige situatie

Wanneer we kijken naar communicatie in de zorg zijn in veel situaties dezelfde kenmerken zichtbaar zoals:

  • Decentralisatie van communicatie apparatuur.
  • Inefficiëntie van het aantal verbindingen en dataverbruik.
  • Locaties die afhankelijk zijn van elkaar voor de beschikbaarheid van communicatiediensten.
  • Verschillende partners voor verschillende diensten.
  • Meerdere SLA’s, losse contracten en verschillende aflooptijden.
  • Losstaande niet geïntegreerde systemen.
Tips voor een integrale aanpak van communicatie in de zorg.png

Aan de slag met een communicatie scan

Vanuit een visiedocument en een meerjarenplan is het zinvol om een strategie uit te zetten. Hoe? Door een scan op de huidige contracten uit te voeren. Zo krijg jij inzicht in de huidige TCO en zaken waar jouw organisatie tegenaan loopt.

Na de scan is het verstandig om een stappenplan op te stellen. Hierin verwerk je de toekomstige strategie en de manier waarop je dit gaat verwezenlijken. Denk hierbij aan een geïntegreerde oplossing voor alle vormen van communicatie in jouw zorginstelling: telefonie, zorgoproepsystemen, brandmeldinstallaties, domotica oplossingen, zorg op afstand en de verbindingen die deze vormen van communicatie in de zorg mogelijk maken.

De belangrijkste kenmerken zijn:

  • De beste prijs/kwaliteit verhouding.
  • Kostenbesparing door efficiëntie en optimalisatie.
  • Centralisatie van apparatuur (beheer en kosten).
  • Efficiëntie in het aantal en type verbindingen.
  • Vaste en mobiele integratie.
  • Up- en downscalen van abonnementen. 
  • Het afhankelijk functioneren van locaties.
  • Eén partner, aanspreekpunt en SLA.
  • Schaalvoordeel en stabiliteit.
  • Duidelijk inzicht in de kosten, contracten en aflooptijden. 
  • Integratie tussen systemen.
  • Flexibiliteit bij toekomstige veranderingen.

Realiseer de aanpak en verbeter de communicatie in de zorg

Last but not least start je met het uitvoeren van de aanpak. Er zijn een aantal stappen die je hiervoor doorloopt:

1. Inventariseer het aantal en type contracten.
2. Breng de looptijden van de contracten in kaart, houd hierbij rekening met contracten die stilzwijgend verlengd worden. 
3. Stel de functionele wensen op het gebied van ICT richting de toekomst vast. 
4. Bepaal de flexibiliteit van alle eisen en wensen. 
5. Check alle optimalisatie mogelijkheden binnen de zorginstelling. 
6. Bepaal de toegevoegde integratiemogelijkheden. 
7. Zoek de beste partner uit, die jou helpt bij de functionele wensen. 
8. Onderhandel altijd over schaalvoordeel om zo besparing te realiseren. 
9. Stel uiteindelijk een presentatie op met daarin het advies.

De communicatie tussen jouw organisatie, de medewerkers en alle apparaten is van groot belang. Heb je extra hulp nodig of wil je meer informatie? Lees er dan over op onze website, wij hebben een speciale pagina waarop alle ins en outs staan over unified communication.

New Call-to-action

Gerelateerde artikelen