(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

De hoogste tijd om doelgericht te werken, tijd voor Lean!

De zorgsector staat onder druk. Je wordt uitgedaagd door de overheid en zorgverzekeraars om kosten te besparen en de kwaliteit te verbeteren. Ook heb je te maken met steeds kritischer wordende cliënten en dwingt de technologie je innovatief te zijn… Het is dus de hoogste tijd om doelgericht te werken, zorgprocessen te verbeteren en de kwaliteit te waarborgen. Tijd voor Lean.

Lean in de zorg

Lean methodieken zijn vanuit de Japanse auto industrie via de Westerse industrieën in het Nederlandse bedrijfsleven terecht gekomen. Lean bestaat al ruim 20 jaar en de laatste jaren zien we deze toepassing ook in de zorg opkomen.

Een mooi voorbeeld van Lean in de zorg is het Virginia Mason Hospital & Medical Center in Seattle . Zij zijn één van de beste ziekenhuizen van Amerika geworden door Lean. Meer kwaliteit tegen minder kosten. Virginia Mason heeft Lean zo goed vertaald naar de gezondheidszorg, dat Japanse ziekenhuizen naar Seattle komen om hiervan te leren.

Door de Nederlandse zorgsector wordt Lean nog niet groots omarmd: een gemiste kans! Maar daar waar Lean in de zorg gehanteerd wordt, ook al is dat meestal nog projectmatig op bepaalde afdelingen in een ziekenhuis of andere zorginstelling, zijn de resultaten altijd positief:

  • Betere kwaliteit voor de patiënt en de medewerkers
  • Hogere klanttevredenheid
  • Grotere medewerkerstevredenheid
  • Lagere operationele kosten
     
Lean yellow belt.png


Lean in jouw organisatie

Natuurlijk verschillen de gezondheidszorg en industrie van elkaar. Maar er zijn veel overeenkomsten. Of er nu een auto wordt geproduceerd of zorg wordt verleend aan een cliënt of patiënt, medewerkers moeten kunnen bouwen op meervoudige, complexe processen om hun taken goed uit te voeren en waarde te realiseren voor de patiënt.

Kortom geen verspillingen van geld, tijd, voorraad of goede wil. Wanneer de Lean principes goed en door de hele organisatie worden toegepast dan brengt dat een verbetering op gebied van productiviteit, kosten, kwaliteit, levertijden, service, veiligheid en werkplezier!

Ben je benieuwd naar meer informatie rondom Lean? Kijk ook eens bij ons trainingsaanbod, daar komt Lean namelijk ook in voor!

Gerelateerde artikelen