(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Sneller groeien dan de markt; utopie of werkelijkheid?

De economie laat weer groei zien en dat is positief voor de zakelijke dienstverlener. De sector volgt, zij het met enige vertraging. Voor 2015 wordt door analisten van ING en Rabobank een groei van de sector voorspeld tussen de 1 en 3%. Dat is aardig, maar is het niet veel interessanter onszelf af te vragen hoe we sneller groeien dan “de markt” of onze concurrenten?

Technology1.jpg

Voor het beantwoorden van deze vraag beginnen we met een rondje langs de verschillende marktanalisten. Dit levert een mooie – maar zeker niet limitatieve – bloemlezing van tips op voor jou als zakelijke dienstverlener:

  • Zorg dat je strategische partner van je klant bent en biedt meer toegevoegde waarde.
  • Klanten vragen om flexibilisering, dus ben dat ook. 
  • Speel in op de verdergaande digitalisering van de maatschappij. Als je dit niet doet dan ben je passé.
  • Ga samenwerken, dit leidt tot een betere marktpositie. Co-creatie biedt kansen voor iedereen.
  • Verbeter de productiviteit door het goed toepassen van ICT.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Klein – maar niet onbelangrijk – puntje van aandacht is dat er weinig of niets wordt gemeld over hoe je deze tips dan toepast in de praktijk. Een goed idee blijft een goed idee maar is waardeloos zonder executie. Toch?

We maken nog een uitstapje. Dit keer stuit ik in mijn zoektocht naar antwoorden, niet geheel toevallig, op de Gartner top 10 strategische technologie trends 2015. Deze zijn zeker interessant om een keer te lezen.

Gartner technology trends.png

Vooral trend 1; Computing Everywhere is Changing How People Experience the World, slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop. Waarom? In deze trend is de klant uitgangspunt! De boodschap is dat de verregaande digitalisering van onze samenleving de manier verandert waarop klanten onze dienstverlening ervaren. Het is juist deze ervaring of experience waar de zakelijke dienstverlener wel invloed op heeft, zich in kan onderscheiden én dus geld aan kan verdienen. Belangrijk hierbij is dat je weet waar je klanten behoefte aan hebben, hoe zij jou ervaren en hoe je hen het beste kan bedienen. Welke dienstverlener, notaris of account geeft haar klanten bijvoorbeeld een “5-star experience”?

Zolang we de focus op onze klanten houden én hun klanttevredenheid groeien we harder in de markt dan onze concurrenten. Dat is ondernemerschap!

Wil je hierover in gesprek? Ik kom graag bij je langs.

 

Henno Vos - Branche expert industrie en high tech

Gerelateerde artikelen