(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Optimale klantbeleving door big data in de retailmarkt

Er vindt een duidelijke verschuiving plaats binnen de retailmarkt. Consumenten shoppen en oriënteren zich regelmatig online. Dit heeft vaak negatieve gevolgen voor fysieke winkels. Niet alleen omdat consumenten online aankopen doen, maar omdat ze zich ook online uiten. Ze beïnvloeden gemakkelijk andere consumenten. Of dit nu positief of negatief is, big data geeft je de kans gebruik te maken van deze ontwikkeling.

Verschuivingen binnen de retailmarkt

Consumenten krijgen steeds meer macht. Dit komt door de toename van retailkanalen en het gebruik van social media. Alle informatie is voortaan online vindbaar waardoor consumenten meer en meer gaan vergelijken. Dit gedrag trekken ze door tot aan de fysieke winkels.

Consumenten creëren macht door hun klachten, reacties maar ook positieve uitingen publiekelijk te communiceren. Een logisch gevolg hiervan is dat dit het gedrag van andere consumenten beïnvloedt. Het is dus eenvoudig een merk positief te beïnvloeden, maar nog makkelijker om het merk te beschadigen.

Als retailer dien je hier dus een positieve draai aan te geven. Een manier vinden om deze enorme hoeveelheid, verscheidenheid, snelle en betrouwbare data te managen en goed te analyseren. Big data zorgt ervoor dat jij waardevolle inzichten krijgt. Deze inzichten gebruik je dan weer voor:

  • Het inrichten van marketingcampagnes.
  • Het optimaliseren van het assortiment.
  • Het verwijderen van inefficiënties in de distributie

OptimaleKlantbelevingdoorBigdata.jpg.
Zorg voor een betere winkelervaring

Dankzij het big data analyse platform verzamel en analyseer je eenvoudig klantinformatie vanuit meerdere bronnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • POS systemen
  • Online transacties
  • Social media
  • Loyaliteit programma’s
  • Call center administratie

Doordat je je meer verdiept in de voorkeuren van de klant, herken je sneller een winkelpatroon én ben je beter in staat nauwkeurig te segmenteren.

Altijd de juiste prijs en het juiste assortiment

Ook de inzichten in concurrentieprijzen en de vraag naar trends bieden je voordelen.

  • Je richt je promoties hierop in en voorkomt hiermee dat je business verliest. 
  • Daarnaast voorspel je eenvoudig wat de optimale prijsstelling is om een leidende positie te behouden. 
  • Ook de gegevens uit social media, marktrapporten, interne salesdata en koopgedrag zorgen ervoor dat jij als retailer altijd beschikt over het juiste assortiment.

Aan de slag met big data

Consumenten krijgen dus steeds meer macht door de toename van retailkanalen en het gebruik van social media. Doe hier je voordeel mee!

Werk met big data en breng de voorkeuren van de klant in kaart. Hierdoor creëer jij een betere winkelervaring en dus optimale klantbeleving.

Gerelateerde artikelen

Internet of Things

Wat betekent ‘Internet of things’ nu voor jou? Vrijwel ieder nieuw apparaat is tegenwoordig op een of andere manier met het inte…

Lees meer
13 - 01 - 2015