(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

De Week van de Werkstress: pak aan die stress![infographic]

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Wist je dat maar liefst 1 op de 8 medewerkers wel eens last van stress heeft? En dat jaarlijks bijna 1 miljoen mensen risico lopen op een burn-out? Reden genoeg om er deze week extra aandacht aan te schenken tijdens de week van de werkstress. Onze HRM consultants Cindy en Sam vertellen je er alles over én geven je handige tips en tricks!

HRM consultants.jpg

Welke factoren spelen mee bij werkstress?

“Werkstress is meer dan alleen het hebben van te veel taken en deadlines. De basis voor werkstress ligt ook bij diverse andere factoren, zoals hoe het privé met je gaat en of je van nature stressgevoelig bent” aldus Sam. Cindy vult aan: “Werkstress komt dan ook meer voort uit de beleving dat je stress voelt, dan dat het werk zelf de schuldige is. Heb je bijvoorbeeld thuis een situatie die niet lekker loopt, dan heeft dat ook invloed op hoe jij je op je werk voelt”.

Stress3.jpg

Werkstress erkennen en signaleren

Het signaleren van werkstress begint met het erkennen dat je er last van hebt. Logisch natuurlijk, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd even gemakkelijk. Mensen blijven er vaak te lang mee doorlopen. Het is dus belangrijk dat werkstress tijdig gesignaleerd én aangepakt wordt. Cindy: “Als People team signaleren wij werkstress op diverse manieren: een collega komt direct naar ons toe of klopt samen met zijn of haar teamcoach bij ons aan. Als een collega zich ziek meldt stellen we gerichte vragen om te achterhalen of er mogelijk sprake is van stress. Wij vinden het belangrijk dat een medewerker altijd binnen kan lopen om zijn of haar  verhaal te doen.”

DiSC

Een andere manier om werkstress te signaleren is via DiSC-, POP- of evaluatiegesprekken. DiSC is een wetenschappelijk erkende methode waarbij de medewerker aan de hand van een test een persoonlijk profiel krijgt toegekend. Uit dit profiel en uit het DiSC gesprek blijkt hoe iemand zijn of haar werk ervaart.

“Sommige medewerkers ervaren werkstress sneller dan anderen. Denk aan ad hoc werkzaamheden: de een vindt het prettig en krijgt er energie van, de ander raakt er van in de stress. Aan de hand van het profiel kijken we gericht wat iemand nodig heeft om werkstress te voorkomen of aan te pakken” vertelt Sam.

Pak aan die werkstress

Tackel werkstress! Een goed gesprek of het maken van afspraken met je leidinggevende maakt al verschil. Ook het volgen van online trainingen geeft een positieve boost. Cindy: “De Ackademy heeft diverse online trainingen in huis, waarmee we onze collega’s op weg helpen. Denk aan een training over het maken van tijdsplanningen of een mentale weerbaarheidstraining waarbij je leert om nee te zeggen.”

Voorkomen is beter dan genezen

Dit spreekwoord geldt ook voor werkstress. Een goede voorlichting speelt hierbij een grote rol. Maar hoe pak je dit aan? Sam: “Regelmatig posten wij handige tips en tricks op ons intranet over het voorkomen van werkstress. Daarnaast stimuleren wij collega’s om voldoende rust tussen de werkzaamheden door te houden, bijvoorbeeld door hen aan te moedigen een blokje om te gaan in de pauze. Ook hebben we een tafelvoetbaltafel in onze kantine die veelvuldig gebruikt wordt. Het voorlichten van onze teamcoaches helpt ook werkstress te voorkomen. Dit doen we via coaching gesprekken én we hebben een speciaal handboek voor teamcoaches met daarin handige tips en tricks.”

Zo pak jij werkstress aan!

Om je een handje te helpen je werkstress te verlagen, geven we je in de onderstaande infographic 7 handige tips!

Blog Susanne - Ontressen doe je zo.png

Klik op de afbeelding voor de volledige versie.

Gerelateerde artikelen