(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Ontdek de geheimen van de nieuwe online wereld

QR codes om je bioscoopkaartje op te halen, gamification in het onderwijs, je eigen telefoonhoesje printen…. We kijken inmiddels nergens meer van op. De online en offline wereld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De online wereld is snel en innovatief. Hoe speel jij in op de nieuwste trends en veranderingen? 

De nieuwste online trends

Er zijn tien trends die met kop en schouders uitsteken. Benieuwd?

1. We zitten straks allemaal op het internet
95% van alle mensen in Nederland hebben al toegang tot het internet. Voor de hele wereld is dit nog maar 60%. Een enorm getal om goed in de gaten te houden.

2. Ook de apparaten zitten op het internet
Steeds meer apparaten hebben internettoegang nodig om te werken. Van het navigatiesysteem tot  een horloge, bril, luidspreker of koelkast die zelf bestellingen plaatst. Internet of Things zorgt ervoor dat er in 5 jaar tijd het aantal verbonden devices met internet van 6 naar 27 miljard stijgt!

3. Aankopen via de mobiele telefoon
Nu zien we nog dat mensen vooral oriënteren via hun mobiele telefoon en de aankoop doen via een vaste PC of latop. Dit gaat veranderen. De verwachting is dat in 2020 maar liefst 52% van alle aankopen via een mobiele telefoon gedaan worden! Is jouw website al mobielvriendelijk?

Online shoppen.jpg







4. Aankopen (of leegstand) in de binnenstad
Steeds meer luxe goederen worden commodity goederen. De winkelier die van alles een beetje verkoopt wint het niet meer van online winkels met een breed assortiment. De uitdaging zit hem in het onderscheiden met aandacht, verregaande specialisatie en het combineren van een online en offline beleving.

Aankopen die we overigens doen in de binnenstad gaan we grotendeels betalen met onze mobiele telefoon. De portemonnee vol met pasjes van winkeliers (eigenlijk is dit gewoon reclame) verdwijnt. Zowel het betalen, identificeren en loyaliteitsprogramma’s handel je straks met één ‘’swipe’’ af.

5. Kijken wat je wilt en wanneer je dat wilt
In 2015 hebben de streaming diensten, zoals YouTube en Netflix al meer marktaandeel dan de traditionele TV zenders. Hét bewijs dat de televisie het online helemaal gaat maken. Hoe vaak kijk jij een aflevering terug op je iPad? En staat de smart tv al op je verlanglijstje?

6. Digitale levensstijl 
Leven zonder je mobiele telefoon, dat kun je je toch bijna niet meer voorstellen? En welk gezin heeft er tegenwoordig geen tablet in huis? De digitale levensstijl is helemaal ingeburgerd. Zo’n 44% van de mensen in Nederland bankiert bijvoorbeeld digitaal. Stiekem toch wel erg handig… In deze context is het niet vreemd dat Google is gestart met een eigen bank: Google Bank. Vanuit deze filosofie is de verwachting dat er veel (kleine) bankfilialen van de nu nog gevestigde banken verdwijnen.

DigitaleLevensstijl.jpg

7. Privacy & social media
Heb jij de kleine lettertjes van Facebook al eens gelezen? Steeds meer mensen maken zich zorgen om hun privacy online. Ondanks dat 6 op de 10 zich er druk om maakt, stapt maar een enkeling op! Schijnbaar biedt het toch veel toegevoegde waarde en accepteren we steeds meer. De norm van privacy verschuift elke dag.

8. Klantbeleving centraal
Beeld je eens in, een “chief smiling officer” of misschien nog beter een “chief smiling customer”. Steeds meer organisaties gaan zich richten op de beleving van hun klant. Het wordt steeds belangrijker. Klanten verwachten realtime geholpen te worden, willen zelf zaken regelen en verwachten specialisatie.

9. Innovatiegroei & startups
Niet alleen 3D printing, maar ook augmented reality, gamification en bigdata hebben te maken met innovatiegroei. Kijk trouwens eens naar de Golden egg check, hier staan alle bekende en minder bekende startup- en innovatieawards van Nederland op een rijtje!cont

Van hebben naar delen
Stel je voor. Je bent een enorme fan van Ferrari ‘s of je neemt op ieder feestje het liefst een nieuwe designer tas met je mee. Enthousiast bekijk je je bankrekening, helaas… Niet iedereen kan zich deze luxe permitteren. Daar is tegenwoordig een oplossing voor. Een beetje vals spelen is het wel, maar delen is het nieuwe hebben! www.borrowmybag.nl en www.snappcar.nl zijn mooie voorbeelden.

Inspelen op trends

Oké we weten nu wat de trends zijn, aan de slag! Laat je motiveren en inspireren door de volgende tips.

1. Verleid je klant
Werk de ervaringen van jouw klanten uit in een customer journey. Zo weet je precies welke weg je klant bewandelt. Het resultaat? Een betere klantervaring, hogere conversie in het verkoopproces, efficiënte processen en meer klantfocus in de organisatie.

2. User experience / usability
User experience en usability vullen elkaar aan. Zorg er dus voor dat jij dé ideale combinatie hebt. Dat je klanten eenvoudig gebruikmaken van je website, software of product en dat de totaalervaring dynamisch en onvergetelijk is.

Online shopping.jpg

3. Conversie optimalisatie
Om de conversie van je website te optimaliseren is het belangrijk een stappenplan op te zetten.

  • Bepaal je doelgroep en spreek deze aan.
  • Zet de USP’s op een rijtje.
  • Doseer de content, schrijven is schrappen!
  • Zorg voor een gelikt design met uitstraling en aantrekkelijke navigatie items.
  • Maak duidelijk wat je propositie is.
  • Werk aan je overtuigingskracht.
  • Ben duidelijk naar je bezoeker en zorg dat ze niet ‘verdwalen’.
  • Focus op je kwalitatieve bezoekers

En voilà jouw bezoekers worden klanten!

4. Online content marketing & storytelling
Het is een feit dat lezen op een scherm vermoeiend is. Bezoekers van je website willen korte, scanbare teksten en stemmen hierop af of ze verder lezen of niet. Houd daar rekening mee en doe net dat beetje extra. Bijvoorbeeld door middel van storytelling. Maak een (ingewikkelde) boodschap luchtig aan de hand van een verhaal. Ben creatief en zorg voor ‘cadeautjes’ aan je lezer. De kern? Relevant, herkenbaar en boeiend!

5. Social media & viral marketing
Bouw met social media aan meer loyaliteit, klanttevredenheid en merkvoorkeur. En breid dit met viral marketing nog verder uit. Maak een gaaf filmpje en knal dit op al je social media kanalen, zorg dat het viraal gaat en dat zo veel mogelijk mensen het zien! Meet interactie, meer merkvoorkeur. Dat is je doel. Ontdek de kracht van Twitter, de ‘love factor’ van Facebook, het marketing geheim van Pinterest, de upcoming marketingtool Snapchat, het succes van LinkedIn en de visuele beleving van Instagram.

Al met al

De online wereld blijft veranderen, speel hier op tijd op in. Ben ‘one of a kind’! Interesse gewekt en een beetje hulp nodig? Neem gerust contact met ons op!

OneOfAKind.jpg

Gerelateerde artikelen