(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

The one minute manager in de praktijk

Het boek “The one minute manager” is al jaren een klassieker voor managers in topondernemingen. De meest productieve mensen zijn gepassioneerd, positief ingesteld, hebben zin in hun werk en voelen zich gewaardeerd door hun omgeving. Kenneth Blanchard, de auteur, geeft hele praktisch en leesbare tips om deze productiviteit en het werkgeluk via een aantal simpele stappen te bereiken.

“The one minute manager” gaat uit van drie geheimen die essentieel zijn voor positief leiderschap: one minute doelstellingen, one minute complimenten en one minute reprimandes. Een visuele samenvatting (in het Engels) bekijk je hier:

Maar nu de praktijk, hoe pak je dat aan? Het antwoord is verrassend simpel: gewoon doen. Kenneth Blanchard laat in zijn seminars bijvoorbeeld zien hoe je je collega begroet. Meestal is dat een vast ritueel: “goedemorgen, hoe was je weekend, ow, leuk”. Begroet diezelfde collega nou eens alsof het een goede vriend is die je al jaren niet gezien hebt. Zeg je dan ook: “goedemorgen, hoe was je weekend, ow, leuk”? Nee. Een goede vriend die je al jaren niet gezien hebt begroet je met een hand, misschien een schouderklop, en een oprechte “hoe gaat het nou met je, ik heb je gemist, wat leuk je weer te zien”.

Het klinkt wat onwennig maar met een oefening als deze verander je de energie in de ruimte. Je haalt je collega’s uit hun standaard (werk)gedrag en daarmee zet je de eerste stap naar verandering. Op een prettige, oprechte en positieve manier: herhaal, herhaal, herhaal en veranker. Met de woorden van Kenneth Blanchard: “We are not just our behavior… we are the person managing our behavior”.

Gerelateerde artikelen