(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Nieuwe businessmodellen en digitale transformatie (deel 2 van 2)

In het vorige blogbericht maakte je kennis met een aantal nieuwe businessmodellen op het gebied van digitale transformatie. Zo ontdekte je een nieuwe manier van denken, gebaseerd op de drie transactiestromingen van Prof. Dr. Jan Jonker: delen, ruilen en creëren. Vaak hebben deze transactiestromingen overlap binnen een specifiek businessmodel. Maar hoe gaat dit nu in de praktijk in zijn werk? Wij geven je enkele actuele voorbeelden ter inspiratie.

De digitale transformatie en het belang van waarde creatie

Wanneer we kijken naar onze huidige, sociale samenleving komen we al snel tot de conclusie dat alleen een product of dienst leveren voor geld niet meer voldoet. De huidige digitale transformatie zorgt ervoor dat mensen zich meer en meer bewegen in communities. Gemeenschappelijk denken en snel en gemakkelijk toegang hebben tot (nieuwe) relevante informatie staat hierbij centraal. Speel je hier als organisatie goed op in, dan zorg je voor net dat beetje extra waarde. Is het niet door het delen van (nieuwe) kennis, dan wel met ruiltransacties of door maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Eerlijk zullen we alles delen

Waarschijnlijk hoorde je deze wijsheid vaak in je kindertijd. Met de huidige sociale economie wordt delen alleen maar belangrijker. Een bekend voorbeeld van een organisatie waarbij het delen centraal staat is de online taxidienst Uber. Uber maakt het namelijk mogelijk om via een mobiele app vervoer te delen, zowel via officiële taxichauffeurs als privéchauffeurs. Het nieuwe businessmodel dat zij toepassen komt terug in delen. Als grootste taxibedrijf ter wereld heeft Uber namelijk geen eigen taxi’s. Ze maken juist slim gebruik van de vervoersmiddelen die er al zijn en vormen zo de schakel tussen personen en organisaties met vervoersmiddelen en personen die vervoer zoeken.

Uber is niet de enige, zo zijn er tal van relatief nieuwe organisaties die delen centraal zetten. Neem bijvoorbeeld Eat With. Zij maken gebruik van het Shared Dining principe: via een online tool schuif je, samen met andere inschrijvers, aan tafel bij een chef bij jou in de buurt. Dit kan zowel een Michelin als een amateur chef zijn. Het businessmodel hierbij is gebaseerd op kennisdeling over koken. Daarnaast is het super handig wanneer je geen zin hebt om zelf te koken, ervaringen met andere food lovers wilt uitwisselen of nieuwe gerechten uit wilt proberen. Hiermee wordt dus ook een win-win gecreëerd voor de chef en de gebruikers van zijn culinaire kunsten.

Van ruilen komt geen huilen

Sterker nog: ruilen kan je leven een stuk gemakkelijker maken! Denk bijvoorbeeld aan de crowdfunding website Kickstarter. Dit is een initiatief waarbij (beginnende) ondernemers via een online platform projecten pitchen om zo een financiering te ontvangen voor de uitvoering van het project. In ruil voor de funding krijgen de financiers een niet-financiële beloning zoals een exemplaar van een product.

Ook lokale organisaties hebben het ruilen ontdekt. Zo zette de innovatieve Bakker Hilvers uit Arnhem een crowdfundingproject op waarbij klanten de bakker kunnen ondersteunen met een funding van 500 euro. In ruil daarvoor krijgen zij na een jaar een klantenpas voor producten uit de winkel met een waarde van 600 euro.

Samen maken we de wereld beter

In een wereld waarin we steeds meer samen doen en rekening houden met de maatschappij, ontkomen we er niet aan dat steeds meer organisaties hun businessmodel baseren op het creëren van een win-win situatie. Het Nederlandse Women on Wings is een mooi voorbeeld. Met behulp van ervaren westerse experts, begeleiden zij sociale instellingen in ontwikkelingslanden in het opzetten van gerichte businessmodellen, met als doel het creëren van banen voor vrouwen, zodat zij financieel meer onafhankelijk worden.

Creatie kan ook gebaseerd zijn op het ontwikkelen van innovatieve educatie middelen. Zo is het Solly Systeem een speel-leersysteem met daarin een kant-en-klaar lespakket om jonge kinderen vanaf 6 jaar om te leren omgaan met groene energie en hen bewust te maken van energieverspilling. Solly is een robot die zonnestralen “eten” geeft door de zonnepanelen in zijn mond. De energie die Solly opneemt wordt direct doorgegeven aan zijn robot vriendjes via een flow-kabel. Deze vriendjes hebben ieder op hun eigen manier een leuke functie. Zo geeft Letty licht, maakt Windy wind en maakt Musey geluid. Het Solly Systeem draagt bij aan meerdere vlakken: het is een leuk en educatief systeem voor kinderen waarin zij om leren gaan met energie en het draagt bij aan een beter milieu. Een mooie win-win situatie dus.

De digitale transformatie zorgt voor tal van nieuwe mogelijkheden

Dit waren enkele praktijkvoorbeelden van organisaties die inspelen op de nieuwe businessmodellen. De digitale transformatie zorgt voor tal van nieuwe mogelijkheden om je als organisatie te onderscheiden. Hiermee creëer je niet alleen voordeel voor je eigen organisatie, maar je doet ook iets voor een ander terug. Daar draait het principe van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en nieuwe businessmodellen om. 

Gerelateerde artikelen

De cloud maakt zijn opmars

Ben je al actief in de cloud en wil je jouw cloudomgeving optimaliseren? Of weet je nog niet zeker of de cloud de juiste keuze i…

Lees meer
24 - 04 - 2018