(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Knallen met social media

Als organisatie is het niet altijd gemakkelijk om op te vallen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Social media wordt vandaag de dag overspoeld met berichten over van alles en nog wat en de zakelijke accounts schieten als paddenstoelen uit de grond. Klaar om te knallen met social media en te profiteren van de voordelen? 

Iedereen op social media

Steeds meer organisaties zien de voordelen van social media. Het is een goedkope, laagdrempelige manier om naamsbekendheid te creëren. Waar voorheen alleen grote organisaties te vinden waren op social media is het nu heel normaal dat de groenteboer, bakker of slager in de straat ook een Facebookpagina heeft. Voor jou een uitdaging dus om je online bereik te laten stijgen.

Aan de slag

1. Dit is een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je account op orde is. Een goed begin is het halve werk, toch? Plaats dus duidelijke foto’s en schrijf altijd een korte, krachtige tekst over je organisatie. Hieronder een voorbeeldje op Twitter:

KnallenMetSocialMedia6.png

Tip: Voer meteen de huisstijl van je website door op al je social media. Je wilt natuurlijk consistent overkomen op je bezoekers, zo word je de volgende keer meteen herkend.

2. Stel vooraf de juiste doelen op. Wat wil je precies bereiken met social media? Werk alleen met duidelijke, relevante en realistische doelen. Je gaat zien dat je energie niet voor niets is!

3. Wees actief, het is niet genoeg om alleen een aantal accounts aan te maken. Om meer volgers te krijgen, dien je actief aan de slag te gaan. Gebruik je kanalen als interactief platform waar je bezoekers trakteert op nieuwtjes, aanbiedingen en weetjes.

Tip: Als je niet iedere dag tijd hebt voor social media biedt Hootsuite een uitkomst. Deze webapplicatie helpt jou al je kanalen te beheren. Plan bijvoorbeeld je berichten al voor de komende week. Deze tool is trouwens ontzettend gebruiksvriendelijk, appeltje eitje dus!

4. Maak contact met je volgers. Behalve het plaatsen van berichten is een reactie geven essentieel. Ook als je straks duizenden volgers hebt is het belangrijk ze niet te behandelen als één van de velen. Krijg je een klacht via social media? Geen paniek, dit is je kans om te laten zien hoe jouw organisatie dit oplost!

KnallenMetSocialMedia4.jpg

5. Op zoek naar nieuwe collega’s? Plaats eens een filmpje op Twitter, een vacature op LinkedIn en neem vooral deel aan communities of discussiefora om zo de beste talenten op te sporen. Social media is dé manier om te werven.

No go’s

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je volgers aantallen dalen. Voorkom dit door rekening te houden met de volgende zaken:

  • Plaats niet te veel promotie- en winacties. Bezoekers zien je al snel als spam.
  • Dubbelcheck teksten altijd. Spelfouten staan niet professioneel en zijn zonde van je imago.
  • Gebruik geen automatische tools om gebruikers te volgen of om berichten te plaatsen. 
  • Praat niet alleen over jezelf, maar retweet eens een bericht of deel een blog van een andere organisatie. 
  • Plaats nooit hetzelfde bericht op verschillende kanalen. Breng juist een beetje variatie aan. Pluspunten voor originaliteit!

Al met al draait het om kwaliteit en interactie. Hou je berichten kort en krachtig en voeg écht iets toe. Wanneer je dat onder de knie hebt, spring je boven de rest uit.

Gerelateerde artikelen