(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Dummyproof schrijven

Dan komt er zo’n moment dat je ineens wordt gevraagd of je een stuk wilt schrijven over jouw expertise. Of je bedenkt je dat het toch echt geniaal is als je ZELF een blog schrijft over dat ene interessante onderwerp. Enthousiast start je je laptop, dosis cafeïne naast je, de inspiratie vliegt door je hoofd. Je bent er helemaal klaar voor! Maar dan… Er komt niets uit je vingers en wat je typt is toch niet helemaal zoals je bedoelt. Het klinkt misschien gek, maar hoe doe je dat precies: schrijven?

DummyproofSchrijven.jpg


Bij het begin beginnen

Begin altijd met het kiezen van één onderwerp per (blog)item. Er zijn honderden boeiende onderwerpen om over te schrijven, maar uiteindelijk onthoudt de lezer maar één ding. Voordat je overgaat op creatief schrijven, bedenk je je eerst wat je precies wilt zeggen. Neem de tijd om een scherpe boodschap neer te zetten en vertaal die in een duidelijke opbouw.

De opbouw van je tekst

Een goed stuk verdeel je in drie delen: een inleiding, de kern en het slot.

Zorg ervoor dat de eerste alinea – je inleiding – al boeiend is. Prikkel door een vraag te stellen waarin de lezer zich herkent of begin met een feit. Als je begint met het belangrijkste willen lezers graag het verhaal daarachter weten.

In de kern ga je dieper in op de inleiding. Je beschrijft een oplossing voor het eerder genoemde probleem, je legt uit waarom iets is zoals het is etc. Gebruik tussenkopjes, bullets en/of genummerde lijstjes om je tekst leesbaar te maken. Tussenkopjes zijn trouwens ook goed voor je vindbaarheid in Google.

In het slot herhaal je kort waarover je hebt verteld en geef je de lezer iets om nog over na te denken. Vergeet trouwens de Call To Action (CTA) niet. Ideaal als de lezer meer informatie wil of nog meer van jou wil lezen.

Schrijven is schrappen

Je onderwerp is duidelijk en de opbouw van je tekst helder. Aan de slag! Schrijven is schrappen dat geldt voor offline schrijven maar ook zeker voor schrijven op internet. Lezers willen namelijk een tekst die fijn leest en gemakkelijk vindbaar is. Kort en krachtig schrijven is dus een must. Maar hoe doe je dat?

  1. Vermijd woorden als kunnen, zullen en moeten. Een zin is zo veel krachtiger als je gewoon zegt wat je bedoeld en niet wat je misschien (over drie weken) kunt doen. Oh ja en we moeten helemaal niets toch? Ja belasting betalen…
  2. Pas op met bijvoeglijk naamwoorden. Het kleine schattige blonde meisje is een beetje overdone.
  3. Pas deze simpele regels toe:
  • Een zin is maximaal 15 tot 20 woorden.
  • Per alinea gebruik je maximaal 7 zinnen. 
  • In een opsomming zet je maximaal 7 bullets.

Aandacht trekken en houden

Waar kijk jij als eerst naar als je een tekst gaat lezen? Meestal is dat de titel, een plaatje, de inleiding of andere aparte zinnen en woorden. Maak hier als schrijver gebruik van. Wil je de voortgang benadrukken? Maak een mooie grafiek. Wil je de titel extra kracht bij zetten? Zoek er een duidelijke foto bij. Tip: check dit handige blogbericht over gratis stockfoto’s.

Wist-je-datje
Uit onderzoek blijkt dat mensen je dommer vinden als je veel moeilijke woorden gebruikt. Ze kunnen zichzelf niet eens begrijpelijk uitdrukken (auch!). Gebruik dus geen moeilijke woorden om indruk te maken. Verwerk daarnaast geen onbekende afkortingen in je stuk, dat kost de lezer extra tijd.

En voilà daar is je stuk

Het schrijven van een goed stuk is niet altijd even gemakkelijk. Maar de aanhouder wint en jij bent een aanhouder! Bedenk dus van te voren wat je wilt schrijven en hoe je dat gaat doen. En als je dan toch stiekem hulp nodig hebt, neem je gewoon even contact op met mij :-).

Manon Schepens

Gerelateerde artikelen