(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

Dit is waarom je moet investeren in Business Intelligence

Business Intelligence (BI) begint met het ophalen, verzamelen en organiseren van enorme hoeveelheden data. Maar het gebruik van BI gaat veel verder dan de technologie of de software. Door BI op de juiste manier in te zetten presteert je organisatie beter dan gisteren, beter dan de concurrent en beter dan de markt. Wat je hiervoor nodig hebt? De juiste informatie die altijd realtime up-to-date is.

Door gegevens op verschillende plaatsen binnen je bedrijf op te halen kun je bedrijfsprocessen analyseren en optimaliseren en patronen ontdekken. Zo weet je organisatie precies hoe trends zich gaan ontwikkelen. Zelfs in de kleinste ondernemingen zijn tegenwoordig al enorme hoeveelheden data te vinden. Met de inzet van BI kun je als ICT-afdeling waarde creëren voor de hele organisatie. Jij ziet de voordelen van Business Intelligence dus wel in, maar hoe overtuig je de rest van je organisatie? Wij zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Altijd inzicht in bedrijfsprocessen

Het is de droom van elke organisatie: alle afdelingen werken efficiënt samen aan gezamenlijke doelen. Helaas komt het nog te vaak voor dat de beschikbare informatie niet wordt gedeeld tussen afdelingen. Met de inzet van Business Intelligence worden wanden doorbroken en gegevens gecentraliseerd. Deelbare en intuïtieve dashboards vergroten de samenwerking tussen individuen, teams en afdelingen. En door de data realtime aan te bieden weet je direct hoe het bedrijf ervoor staat. Jij zorgt dat de kwaliteit up-to-date gewaarborgd blijft en dat de directie precies weet hoe de zaken ervoor staan. Dreigen er zich problemen voor te doen? Dan signaleer jij die als eerste en kan je dit snel rapporteren aan de directie. Zo draait de organisatie altijd op de nieuwste informatie en kunnen doelen weer samen worden bereikt.

Sneller en makkelijker beslissen

Een goed ingericht BI-systeem levert bruikbare inzichten op die leiden tot betere en snellere beslissingen. Alle bedrijfsinformatie is namelijk gebundeld op één plek. Zo kan je makkelijker besluiten nemen over je inkoop, de wijze waarop je voorraden bijhoudt of de aansturing van productie. Maar ook op strategisch niveau heeft het voordelen. Door de data overzichtelijk te analyseren wordt het marktonderzoek een stuk gemakkelijker. Je ziet snel op welke markten je het beste kan begeven en wat het gevolg van een prijsverandering is voor je marktpositie. Met BI heb je bovendien een beter inzicht in de productiekosten en de mogelijkheid om daarin aanpassingen door te voeren. Business Intelligence geeft je dus de mogelijkheid beslissingen te nemen op basis van feiten in plaats van enkel een sterk onderbuikgevoel. Zo kan je als organisatie de kosten verlagen en de winst verhogen. En daar wordt de CFO weer enthousiast van.

Analyseer het gedrag van je klant

In veel bedrijven valt een hoop winst te behalen op het gebied van consumentengedrag. Patronen in dit gedrag zijn dankzij het gebruik van BI een stuk makkelijker waar te nemen. Waar eerst een wekenlang of zelfs maandenlang onderzoek aan voorafging, gaat nu vele malen sneller door een grote hoeveelheid realtime beschikbare data. Hierdoor kunnen organisaties consumentengedrag analyseren en inzichten vergaren. Door te kijken naar klantprofielen valt bijvoorbeeld in een vroeg stadium al vast te stellen of een klant misschien gaat overstappen op een andere aanbieder of dat een opzegging plaats gaat vinden. Aanbieders die werken met een abonnementsmodel kunnen zo nog een laatste actie ondernemen om een klant alsnog te behouden. En zelfs het producten- en dienstenaanbod kan worden aangepast om beter aan te sluiten op de wensen en behoeften van de klant. Zo ervaren consumenten een hogere betrokkenheid en zijn ze meer tevreden.

Business Intelligence is voor iedereen

Met de groeiende inzet van BI vindt ook Self Service BI zijn weg naar de markt. Volgens internationaal onderzoek- en adviesbureau Gartner heeft deze vernieuwende vorm van BI zelfs de toekomst. Self Service BI geeft eenvoudig toegang tot informatie. Oplossingen worden steeds intuïtiever en intelligenter, waardoor personen met enig analytisch vermogen gemakkelijk met BI aan de slag kunnen. Door gebruik te maken van een gebruiksvriendelijke tool kunnen personen grotendeels zelf dashboards ontwikkelen zonder tussenkomst van BI-specialisten. De rol van een ICT-medewerker of BI-specialist verandert hierdoor. Zij nemen juist een meer adviserende rol in en helpen medewerkers met bijvoorbeeld het ontsluiten van hun data en de beste manier van het maken van dashboards.

 

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Wil je deze tips op een later moment nog eens doornemen? Klik dan hier om deze lijst direct als PDF op te slaan. Geen interessante ICT-tips, -nieuws en -ontwikkelingen meer missen? Meld je dan aan voor onze e-mails. Wij delen de blogs, whitepapers en artikelen die interessant zijn voor jou!

 

Nieuwsbrief inschrijving 1.jpg

Gerelateerde artikelen