(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

De industriële trends - digitalisering (deel 1 van 3)

Wij geloven dat de industriële sector blijft groeien. Hoeveel dit exact wordt ligt aan de werkzaamheden en investeringen op drie belangrijke gebieden: digitalisering, uitbreiding en mensen. In het eerste gedeelte van deze driedelige blogreeks gaan we dieper in op de digitalisering.

‘Leadership is the capacity to translate vision into reality’ – Warran Bennis.

Digitalisering.jpg

De opmars van de industrie

Terwijl de wereldeconomie nog moeite heeft voet aan de grond te krijgen na de recessie, doen organisaties binnen de industriële sector het goed. Ze hebben hun geld hard nodig om digitalisering, strategieën en expansie te stimuleren. Maar het verzamelen van kracht binnen de industriële sector in de wereld is één van de meest positieve ontwikkelingen!

Uit diverse onderzoeken blijkt ook dat toonaangevende organisaties een indrukwekkende courant resultaat-marge bereiken van 17,3%.

Er zijn een aantal factoren die ervoor hebben gezorgd dat de industriële sector zo succesvol werd:

  • Productiviteit en kostenefficiënte productietechnieken.
  • Verhoging van fusies en overnames.
  • Vermindering van concurrentie door de verplaatsing van fabrieken als low-cost productie.

Ook in de toekomst wordt een groei verwacht. Vooral de vraag naar onderdelen van robuuste industrieën zoals: de luchtvaart, automotive, energie en bouwproducten wordt groter.

De digitale transformatie

Veel te veel industriële organisaties maken de fout te geloven dat nieuwe digitale technologieën het best geschikt zijn voor consumentgerichte bedrijven. Op die manier denken is écht een verloren stelling. Essentiële behoeften zoals nauwkeurige, veerkrachtige supply chains om verbeteringen in product design en productie aan te brengen, hebben digitale hulpmiddelen als kritisch onderscheidende factor nodig.

Digitale hulpmiddelen zijn kritisch onderscheidende factoren

Digitalisering helpt organisaties enorm hun activiteiten te laten integreren met partners en klanten. Dankzij nieuwe instrumenten zijn steeds meer fabrikanten nauw gaan samenwerken met belangrijke leveranciers. Het resultaat? Gezamenlijke ontwikkeling van onderdelen en systemen én beter inzicht in de supply chains.

Geavanceerde analyses (uit big data) bieden hulp bij het begrijpen van de trends in de markt en het verbeteren van ‘demand planning’. Ook de communicatie bij productveranderingen in de gehele sypply chain wordt mede hierdoor beter.

Als jij als industriële organisatie gaat investeren in digitalisering, benut dan ook de mogelijkheden binnen je verkoopactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het uitrusten van je sales teams met mobiele apparaten. 
  • Visuele hulpmiddelen in plaats van gedrukte brochures.

Deze technologieën helpt je verkoopteam snel producten te configureren zoals jouw klanten het wensen. Tijdens het verstrekken van die informatie krijgen klanten meer inzicht over prijzen en levertijden.

Door de integratie van digitale ontwikkelingen binnen producten, zoals sensoren en andere machine-to-machine (M2M) technologie - ook wel bekend als het Internet of Things (ivd) – biedt het sommige industriële organisaties de mogelijkheid tot:

  • Real-time performance monitoring
  • Kwaliteitsmanagement
  • Snelle respons bij ‘product-fails’

Al met al zijn organisaties die snel bewegen op dit front in staat geweest om zich te onderscheiden van concurrenten.

digitalisering 3dprinting.png

Ook 3D printing biedt de mogelijkheid voor een drastische verandering op de werkvloer, op een schaal vergelijkbaar met het Internet of Things. Hoewel we nog in een vroeg stadium zitten van 3D printing is het van belang als industriële organisatie na te gaan denken over de gevolgen ervan, zowel de risico’s en kansen.

Het is cruciaal om te anticiperen op de manier waarop 3D printing interactie pleegt met andere plantaardige machines en de mate waarin het wordt geïntegreerd in productiemachines.

Velen investeren ook in digitale back-office systemen voor het beheer van de producten in de markt.

  • Business intelligence tools helpen je beter te begrijpen hoe winstgevend jouw verschillende productlijnen zijn.
  • Content- en kennismanagementtechnologieën verbeteren het beheer van het intellectuele eigendom.
  • De data-analyse en synthesemogelijkheden helpen je omgaan met borgen van gegevens die je hebt gegenereerd.

Vaar richting de toekomst

Wereldwijde industriële organisaties hebben een unieke kans om voort te bouwen op de winsten die de sector onlangs heeft gemaakt. Er is veel contant geld, maar om het te behouden dienen ze het zorgvuldig te investeren. Met als doel: differentiëren met digitale innovatie.

Gerelateerde artikelen