(function(d,s,i,r) { if (d.getElementById(i)){return;} var n=d.createElement(s),e=d.getElementsByTagName(s)[0]; n.id=i;n.src='//js.hs-analytics.net/analytics/'+(Math.ceil(new Date()/r)*r)+'/554273.js'; e.parentNode.insertBefore(n, e); })(document,"script","hs-analytics",300000);

De cloud maakt zijn opmars

Naar verwachting draait in 2020 maar liefst 83% van alle workloads van bedrijven in de cloud. Opvallend genoeg maakt op dit moment nog maar 37% van alle bedrijven gebruik van een eigen on-premise ICT-omgeving. Dit betekent dat een hoop bedrijven dit jaar en volgend jaar een stap gaan maken richting de cloud. Maar hoe doe je dit als organisatie?

Download direct de gratis whitepaper

Veel organisaties kiezen voor de stap naar de cloud omdat dit hen meer beschikbaarheid, flexibiliteit en wendbaarheid geeft. Hierdoor kunnen zij sneller inspelen op veranderingen binnen de eigen organisatie en hun industrie. Relatief veel organisaties die in de afgelopen tien jaar zijn opgestart hebben de cloud al omarmt als platform dat moeiteloos kan meegroeien met de snelle en onvoorspelbare groei van een jong bedrijf. Deze bedrijven moeten er niet aan denken dat hun ICT-omgeving een beperkende factor vormt voor de groei van hun bedrijf. Dat is nou juist hoe het mis ging met het inmiddels gesloten sociale netwerk Hyves. Door de sterke toename van nieuwe gebruikers groeide Hyves sneller dan het aankon.

"Met de groei in populariteit ontstond een groot probleem: Hyves werd gehost op een enkele server en die kon de grote groei niet aan. De site werd ontzettend traag en gebruikers moesten vaak tien seconden tot een halve minuut wachten tot een nieuwe pagina werd geopend. Op drukke momenten in december 2004 en januari 2005 was de site helemaal niet te bereiken"

De cloud is dus niet alleen een nieuw ICT-middel, maar ook een business enabler die bedrijven helpt in te spelen op nieuwe markten en ontwikkelingen. Zo zijn er talloze voorbeelden van startups die in het gat springen tussen vraag en aanbod en door middel van een nieuw concept de markt veroveren. Uber heeft een nieuw licht laten schijnen op het taxiwezen, Airbnb en Booking.com zetten de reiswereld op hun kop en Netflix en Spotify hebben de mediawereld compleet veranderd. Voor deze bedrijven is de cloud geen onderscheidende factor, maar slechts een platform dat ongeremde groei faciliteert.

We merken wel een verandering in het clouddenken. In de tweede helft van het vorige decennium gingen veel bedrijven op zoek naar één cloudoplossing voor hun totale ICT-behoeften. We zien nu een verschuiving naar puntoplossingen die gericht zijn op de wensen van een specifiek bedrijfsonderdeel. Bedrijven maken dus niet meer de overstap naar één cloud, maar naar verschillende cloudoplossingen. Deze oplossingen sluiten nog optimaler aan op de bedrijfsvoering en faciliteren eindgebruikers beter in hun dagelijkse werkzaamheden. Het levert ook een duidelijk nadeel voor IT-afdelingen: meer omgevingen betekent meer beheer. Daarnaast moeten de kosten per omgeving inzichtelijk worden gemaakt en doorbelast naar de betreffende afdeling. Een centraal platform voor multi-cloudmanagement ondersteunt bedrijven hierbij.

Voor veel bedrijven is deze laatste stap wellicht nog een brug te ver. Ben je al actief in de cloud en wil je jouw cloudomgeving optimaliseren? Of weet je nog niet zeker of de cloud de juiste keuze is voor jouw organisatie en doelstellingen? Geen nood! Download de cloudwhitepaper via bovenstaande knop. Hierin zetten we de opvattingen en begrippen die rondom de cloud hangen voor je op een rijtje. We checken ook waar in de cloud je op dit moment staat. Zo kun jij goed voorbereid jouw cloudroute bewandelen en ontdekken welke toepassingen dit platform jou biedt. Met deze wegwijzer heeft de cloud geen geheimen meer voor jou!

Gerelateerde artikelen